Man har väl koll…

På söndag flyger jag och barnen till Sverige. I förrgår, när jag precis är på väg att gå av tåget på väg till jobbet, slår det mig plötsligt – pass, både svenska och israeliska, är giltigt i fem år för barn. Eitan är 5 år och 4 månader. Han var ca 3 månader första gången vi åkte till Sverige…. Gaaaaah!

Ringde maken som precis var på väg ut genom dörren och sa åt honom att vända tillbaka och kolla. Mycket riktigt, det israeliska passet hade gått ut och det svenska går ut om 10 dagar… Killarna fick sticka iväg direkt för att beställa ett nytt pass som jag ska kunna hämta på torsdag.

Det svenska passet får jag fixa i Sverige. Tänkte boka tid men fattade inte vad som egentligen krävs – måste jag ha med födelsebevis även vid förnyelse av pass eller bara när man ansöker första gången? Så jag skickade iväg ett mail till Passmyndigheten som svarade klart och tydligt inom några timmar och erbjöd sig till och med att kolla upp ytterligare om jag skickade dem Eitans samordningsnummer (motsvarigheten till personnummer för personer som aldrig varit skrivna i Sverige). Nu har jag kollat upp att jag har de dokument som behövs och har bokat tid. Så vad vi gör på måndag i Sverige är givet – och himla praktiskt att Polisen ligger precis bredvid biblioteket. Två flugor i en smäll.

7 thoughts on “Man har väl koll…

  1. Och kanske bästa tiden på året att skaffa pass. En kompis var precis på passexpeditionen i Gbg och det var tre stycken före i kön. En viss skillnad mot när vi var där i maj och det var 100 före.

    1. I Stockholm är det ju tidsbokning som gäller – första lediga tid var 11.30 på Måndag, bara att boka på nätet. Så otroligt organiserat! Israel har ett och annat att lära. Imorgon ska jag hämta Eitans pass och ett intyg som visar att jag har israeliskt medborgarskap, misstänker att det kan ta flera timmar…

      1. Men gud vad skönt med tidsbokning! Gbg har en del att lära… 🙂 Så mycket billigare att göra det i Sverige också än utomlands. Ha en trevlig resa!

  2. Nickar igenkännade. Jag har t o m kortat av en semester eftersom jag kom pâ att sonens pass skulle gâ ut innan vi tog flyget hem. Alla flyg uppbokade sâ vi tog nattâget frân Rom till Milano och sedan resten till Frankrike. Att man aldrig lär sig…..:) Tur att det fixade sig för er!

    1. Om man kunde ha haft hela familjens pass utfärdade samtidigt så att allas pass var gilitiga samma perioder skulle det bli mycket lättare. Du fick iaf en spännande historia av er resa! 🙂

Kommentera

