Logiken

Eitans israeliska pass är klart och uthämtat. För det svenska har jag fixat de papper som behövs.

Eitans svenska medborgarskap är ju beroende av mitt svenska medborgarskap. Därför vill de ha ett bevis på mitt svenska medborgarskap när ansöker om förnyelse av hans svenska pass. Beviset på mitt svenska medborgarskap görs inte enklast genom att jag har med mitt svenska pass, eller att jag har med ett personbevis från Skattemyndigheten där det står att jag är svensk medborgare. Nä, det görs tydligen enklast genom att jag tar med ett intyg om när jag fick mitt israeliska medborgarskap… Logiskt!

Ok, jag fattar varför – innan 2001 kunde man inte ha dubbla medborgarskap enligt svensk lag och blev man medborgare i ett annat land så förlorade man automatiskt sitt svenska medborgarskap. De vill naturligtvis se att jag inte blivit medborgare innan dess. Men, den ytterst trevga person som svarade på mina frågor hos polisen såg också att jag hade använt mitt israeliska visum förra gången som bevis på att jag inte var medborgare. Det var 2010. Vi kan med andra ord vara helt säkra på att jag fick mitt israeliska medborgarskap efter det. Men ska det vara intyg så ska det, tog bara lite mer än en timmes köande och 180 kr för att få det papperet. Hade jag gjort passet på Svenska Ambassaden hade jag inte behövt det intyget – däremot hade jag varit tvungen att betala fyra gånger mer för passet.

7 thoughts on “Logiken

  1. Känner igen trasslet. Svenska UD är en samling besvärliga snålisar när det gäller att förnya pass utomlands. Botten säger jag bara. Kristina i Lausanne.

  2. Åh känner igen det där. Men till mig sa de att jag behövde bevisa att jag inte hade varken engelskt, franskt, polskt eller spanskt medborgarskap.. Efter mycket tjafsande gav jag upp och provade en annan polisstation dagen efter. Där gick det bra utan nånting alls. Nu är barnen och jag skrivna i Sverige och det gör det så mycket lättare! Ska försöka ha oss skrivna här fram tils skolplikten börjar 🙂

    1. Haha, sådana som du som fullständigt förstör för den svenska byråkratin! Det skulle ju onekligen vara skönt att ha ett personnummer på barnen, lite mindre krångel.

Kommentera

