…..stenkoll

Mitt i Sverige-semestern och jag har verkligen semester. Försöker att umgås så mycket som möjligt med mina barn och min närmaste familj. Jag tänker alltid att jag ska hinna med så mycket och sedan slutar det med att jag har magont för att det blir så stressigt.

En sak som var inbokad var ju att fixa pass till Eitan. Jag hade ju fixat all papper som behövdes och fått bekräftat vad som inte behövdes tas med i mailkontakt med passmyndigheten. Ett litet problem var ju dock att jag i stressen över att resa själv med två barn glömde att ta med mig de viktiga papperen… Oh noooo! Ja, det var bara för maken att leta rätt på mina papper och scanna in dem och maila. Jag skrev ut dem och hoppades att de inte skulle säga något hos Polisen om att de var kopior.

Väl hos Polisen lämnar jag över våra pass och alla papper. Killen bakom disken (som såg ut som att han var ca 16 år gammal, får man verkligen bli polis så tidigt?) tittade undrande på papperet som visade att jag var israelisk medborgare och frågade vad det var för papper. Jag förklarade. Han frågade vad det hade med min son att göra… Så jag förklarade lite till. Han godtog min förklaring och frågade var födelsebeviset var. Jag berättade att det redan var sparat på min sons tidigare ansökan och att jag redan varit i kontakt med någon på Polisen som sagt att jag inte behövde ta med det. Det gäller att veta vad som gäller när man inte är en helt vanlig svensk medborgare!

Kommentera

