Världens minsta land?

När israeler träffar varandra för första gången försöker de alltid hitta den gemensamma kopplingen. Det brukar alltid gå. Det finns rätt många kontaktytor – skola, scouterna, armén, universitetet, jobb, grannar, släktingar eller något annat. När jag flög hem från Sverige härom veckan insåg jag att jag varit så länge i Israel att jag också kan köra denna lek.

På flyget träffade jag två familjer som jag känner. Nu är det kanske inte så oväntat att jag träffar folk jag känner på direktflyget STH-TLV eftersom jag känner oproportioneligt många svenskar i Israel. Men när vi stod i kön till passkontrollen säger mannen bakom oss ”visst går ni på den och den skolan?” – hans dotter kände igen Ella. Så jag vände mig om och småpratade lite med dem och då ser jag hur det vinkas från en annan passkö – ett kille som gått på dagis med Ella och hans familj som vi träffat rätt mycket genom åren.

När jag står och väntar på väskorna träffar jag på en kollega till Y, en israelisk forskare som bor och jobbar i Sverige som jag träffat vid ett par tillfällen. Och när jag står och pratar med honom dyker en god vän upp med sin familj + hennes svåger med familj (som jag naturligtvis också har träffat tidigare).

Det är bara att acceptera – Israel är världens minsta land och jag är definitivt en medborgare!

Kommentera

