Gott Nytt 5776!

Sådär, nu Helgerna här! Alla judiska högtider som lagts på ett pärlband igenom början av hösten. Idag firar vi nyårsafton, Rosh Ha’Shana och belönas med tre dagars ledighet. Jag gick ut hårt med en sovmorgon till nio, barnen hade suttit klistrade framför iPad:ed från kl 6 och maken hade gått till jobbet. Som vanligt med judiska högtider så inleds dem på kvällen (som våra svenska aftnar) och därför jobbar en del halvdag. På mitt jobb fick vi dock hela dagen ledig för vem kommer in till jobbet 5 timmar på en söndag morgon för att sedan vara ledig 2,5 dag?

Jag fick uppgiften att baka en honungskaka, den traditionella kakan som äts på nyår, till middagen ikväll men den borde jag ha bakat för några dagar sedan så att den hade fått stå till sig och blivit riktigt tung och saftig. Istället åkte jag och barnen och köpte en på ett bageri, varför krångla till saker liksom… Därefter gjorde vi vad alla andra israeler hade bestämt sig för att också göra idag – köade till biltvätten! 3-4 dagars sandstorm sätter sina spår och man vill ju gärna börja ett nytt år med en fin bil. Som tur är räknas biltvätt till ett äventyr av barnen så de stod ut med lite väntan.

IMG_8030

IMG_8031

Nu ska vi strax ge oss ut i helgtrafiken. Tänkte bara passa på att önska ”Shana tova o’metoka” – Gott Nytt och sött år!

index

PS Vi kan väl låtsas som att jag tryckte på ”publicera” vid 17-tiden idag istället för nu när jag kom hem från firandet?!

Kommentera

