Yom Kippur på kibbutzen

Jaja, jag vet. Det var typ en månad sedan Yom Kippur. Men jag åkte till Sverige dagen därpå och där bloggade jag inte så ni får ta det lite i efterskott…

Som vanligt tillbringade vi Yom Kippur på kibbutzen där svärfar bor. Det är det perfekta stället att göra ingenting på. Barnen kan springa omkring, vi kan slappa ordentligt och ingen bryr sig om man fastar eller inte (det är ju en fastedag när en stor del av israels befolkning faktiskt inte äter, eller dricker, på 25 timmar). Det enda som man inte får när man är där är chansen att se de helt tomma vägarna, cykla på motorvägen och uppleva den totala stillheten i en annars ganska stressig stad. På kibbutzen är Yom Kippur rätt lika vilken helg som helst.

IMG_8178
Fy för att bo granne med den där….

Eftersom det var värmebölja och 38 grader varmt på dagen blev det ännu lugnare än vanligt. Vi gick till svärfars frus keramikstudio och gjorde urtjusiga konstverk. Vi vilade, läste, tittade på National Geographic på TV – inga israeliska kanaler har några sändningar under Yom Kippur – gungade, och vattnade blommor. Svärfar och maken plockade en stor kasse med granatäpplen. En rätt så vanlig, och väldigt fin, Yom Kippur med andra ord.IMG_8169 IMG_8172 IMG_8173 IMG_8175  IMG_8181 IMG_8182 IMG_8187

4 thoughts on “Yom Kippur på kibbutzen

  1. Låter underbart att bara stanna upp allting liksom. Som antistress medicin måste det vara ganska effektivt, minus uttorkningen då. Klarar folk i allmänhet verkligen av att inte dricka vatten på ett helt dygn när det är 38°C?

    1. De flesta ser till att mest sova och så går de till synagogan och sitter där. Men man måste vara rätt övertygad misstänker jag… Jag vet inte om de får ha på luftkonditionering eller fläktar, borde funka om de är påslagna när Yom Kippur startar. Eftersom det börjar på kvällen så borde det vara rätt ok fram till mitt på dagen efter och då vet man ju att det inte är så långt kvar. Fast varje år så är det ett antal gravida som, mot alla rekommendationer, bestämmer sig för att fasta och pga uttorkning sätter värkarbetet igång och de föder för tidigt.

  2. Min man fastar alltid på Yom Kippur, oavsett om det är i Israel i värme eller i Sverige. Det är det enda religiösa han verkligen håller. Själv fastar jag inte men vi tar alltid ledigt på Yom Kippur. Han överlever dagen genom att sova en del men mitt på dagen brukar han börja få huvudvärk och den är hemsk när det är dags att börja äta och dricka igen. Själv tycker jag det är skönt med en dag då man verkligen inte gör någonting.

Kommentera

