En manifestation för fred och demokrati

Varje år högtidlighåller man dagen för mordet på Yitzhak Rabin, Israels tidigare premiärminister och mottagare av Nobels fredspris. Rabin sköts till döds av en religiös jude som ansåg att han var ett hot mot Israel i och med hans arbete för fred. Mordet har blivit en stor symbol för förändringen av det israeliska samhället, på ett liknande sätt som mordet på Olof Palme förändrade Sverige. De som stod på hans sida anser att det var slutet på hoppet om fred. Samhället hade en ljus framtidstro och man trodde att vägen till ett fredsavtal inte skulle vara alltför lång och slingrig. Men mordet slog många drömmar i kras.

Jag rekommenderar verkligen att lyssna på This American Life’s podcast om mordet – The Night in Question – förutom att deras Podcasts alltid är välgjorda så speglar det väldigt väl hur det påverkade det israeliska samhället (iaf enligt maken, jag bodde ju inte här när det skedde så jag har inte riktigt koll).

Stadshuset upplyst med israeliska flaggan

På minnesdagen hålls varje år en manifestation för fred på Rabin-torget i Tel Aviv, Rabin-torget är ett stort torg mitt i Tel Aviv, framför stadshuset, och det var här Rabin ledde en stor fredsmanifestation minuterna innan han sköts. I år var det dags för 20-årsdagen och igår hölls återigen en stor manifestation. Maken ville så klart gå men jag tyckte att det skulle bli krångligt – ta med barnen in till Tel Aviv, manifestationen började kl 20 på kvällen, halva stan skulle vara avspärrad för trafik, var skulle vi hitta parkering, etc, etc, etc.. Men så läste jag nyheterna och inser att inte bara skulle Israels president vara där, utan även Bill Clinton, och plötsligt gick det upp för mig att det är en stor grej. En manifestation för demokrati och icke-våld. Saker som är viktigt att stå upp för helt enkelt och då kan min bekvämlighet faktiskt stå till sidan lite.

Bill Clinton
Bill Clinton

Så sagt och gjort, vi packade in ungarna i bilen ett par timmar innan, hittade ett parkeringsgarage inte alltför långt bort och gick till ett café för att äta middag. Sedan promenerade vi bort till Rabin-torget, trängde oss fram till ett bra ställe där barnen kunde stå utan att bli nedtrampade och började lyssna på tal och sånger. Ella var trött och grinig för hon hade vägrat sova en stund på dagen medan Eitan var i sitt esse och försåg sig med klistermärken och viftade med små plakat. Båda såg då rätt tagna ut av stundens allvar när Israels president, Reuven Rivlin, höll tal. Ella hade varit lite rädd och orolig innan eftersom hon inte ville tänka på död och mord och det kan man ju förstå men jag tror ändå att hon tyckte att det var en ganska spännande upplevelse. Efter Bill Clintons tal bestämde jag att det var dags att avrunda för barnens skull så tyvärr missade vi Obamas inspelade tal men det är ju för sånt som YouTube finns.

Tagna av stundens allvar
Tagna av stundens allvar
Shalom chaver - Bill Clinton's bevingade slutord på Rabins begravning, Den dubbla meningen betyder både "farväl (min) vän" och "fred (min) vän"
Shalom chaver – Bill Clinton’s bevingade slutord på Rabins begravning. Den dubbla meningen betyder både ”farväl (min) vän” och ”fred (min) vän”
Min lilla fredsaktivist – hållandes en skylt där det står ”Fred nu”

Trots krångel, trängsel och trötta barn känns det väldigt bra att jag tog mig i kragen och åkte dit. Precis som Clinton sa – nu, mer än någonsin, är det dags att vi visar att vi tror på fred!

kikarrabin
Image borrowed from http://www.haaretz.com/israel-news/.premium-1.683420
4 thoughts on “En manifestation för fred och demokrati

  1. Kommer ihåg när Rabin mördades, och alla förhoppningar om fred som tycktes gå om intet igen. Hoppas ni var många, många som ställde upp nu!

  2. PS. Och tack för att du fortsätter att rapportera från Israel. Det är fint att kunna läsa om hur livet i Israel är på riktigt så att säga.

Kommentera

