Krav Maga

Vi har en säkerhetsansvarig person på jobbet. Han ser till allt från att vi har på oss våra passerkort, att första förbandslådorna är fyllda, att det finns skyltar som visar var toaletterna är, via brandövningar och hur man anmäler stulna laptops till krishantering vid raketattacker.Han gör antagligen en massa viktiga saker för oss men de flesta av oss småler mest för oss själva när vi får ytterligare ett mail om att aldrig släppa in någon utan passerkort, även om det är någon vi känner…

Igår skickade han ut ett mail om att vi, pga senaste tidens terrorvåg, ska erbjudas en snabbkurs i självförsvar speciellt inriktat på försvar mot knivattacker. Folk var mycket roade över lag. Eftersom vi befinner oss i Israel så är det Krav Maga som ska läras ut. Krav Maga kan översättas till ”närstrid” och är en blandning av olika kampsporter som utvecklats av den israeliska militären sedan IDFs grundande. Hårda killar i Ryssland och USA typ tycker att Krav Maga är superhäftigt. Självklart har jag anmält mig, kampsport kan nog vara min grej… Förhoppningsvis hinner jag vara med på ett pass eller två innan jag slutar.

PS För övrigt har jag skrivit Kram Maga varenda gång jag skrivit det ovan, funkar antagligen ännu bättre.

2 thoughts on “Krav Maga

Kommentera

