Jag – en tonårskille?

Vi har varit på minisemester i helgen. En och en halv dag i Eilat där den givna aktiviteten var snorkling på Coral Reef beach. Det har varit superhärligt och jag ska skriva mer om det snart men först måste jag berätta om en sjuk grej. Igår när vi åkte hem från stranden kände jag hur det hettade i ansiktet. Jag blev lite sur på mig själv eftersom jag antog att jag hade bränt mig. Förvisso lite konstigt eftersom jag hade smort in mig ordentligt med SPF50 och legat med ansiktet ner i vattnet större delen av dagen. Tänkte inte mer på det förrän maken säger åt mig på kvällen att jag har fullt med röda utslag på kinden. Ena kinden.

Mycket riktigt. Min högra kind är nästan täckt av små röda utslag, vissa av dem som pyttefinnar – andra mer som nässelutslag. På den vänstra kinden har jag två. Jag ser verkligen ut som en tonårskille med riktigt jobbig acne. Jag har försökt komma på vad det beror på och antog att det nog var just pga att jag legat med ansiktet i saltvatten hela dagen – men varför bara på ena sidan? Har snorkeln skyddat den andra? Solkrämen? Varför bara på ena sidan? Har jag ätit för mycket choklad? Varför ena sidan? Maken trodde att det var från lakanen i hotellsängen och något tvättmedel som jag är allergisk mot men jag är rätt säker på att jag sover betydligt mer på vänster sida.

Kinden känns alldeles bucklig och hettar lite. Det gör ont när jag rör vid den men det kliar inte. Någon som har en teori? Hur ska jag behandla det? Kommer jag att se ut så här nu??

4 thoughts on “Jag – en tonårskille?

  1. Nässelutslag får en väl mer att tänka på någon slags allergi. Hur är det med dykarmasken/glasögonen eller vad det heter på svenska?

    1. Njae, jag tror inte att det var av den. Dels är det min egna som jag använt massor av gånger och så känns det som att jag borde ha fått något i pannan också isf eftersom masken täcker en stor del av den. Nu börjar det mesta ha lagt sig dock, man måste komma ganska nära inpå för att se min tonårshy.

    1. Jag börjar också tro att det faktiskt var från örngottet. Finns liksom inget annat som stämmer. Man undrar ju vad som egentligen finns i tyg som orsakar såna reaktioner…

Kommentera

