Nytt år, nya dåd

Redan på nyårsdagen skedde årets första terrorattack. En ensam gärningsman öppnade automateld på en av Tel Avivs största shoppingstråk och dödade två personer och skadade åtta. Gärningsmannen är fortfarande inte gripen men man har gått ut med namn och bild i all media. Hans pappa kände igen honom från bilden från övervakningskameran som fångade honom minuterna innan han började skjuta och kontaktade genast polisen. 

Ibland känns dessa dåd närmare än annars. Skjutningen skedde ca 100 meter från den lägenhet vi bodde i i Tel Aviv och jag har suttit på den platsen ett antal gånger. Och medan jag följde nyhetsflödet igår kväll ser jag hur en före detta kollega lägger upp en post på Facebook med en bild på en hund och skriver att hans bror skadades i dådet, han hade blivit opererad och läget var stabilt men hans brors hund, som varit med när skjutningen skedde, var försvunnen och efterlyste hjälp från folk i området. Sedan dess har iaf hunden återfunnits och hans bror ska vara på bättringsvägen, en liten tröst i bedrövelsen. För övrigt var det samma kollega som höll i krav maga-kursen som jag gick sista veckan på jobbet. Dessvärre skyddar inte krav maga mot ensamma terrorister med automatvapen. En riktigt dålig inledning på det nya året. 

6 thoughts on “Nytt år, nya dåd

  1. Jag undrar vad det gör med människor att konstant leva under terrorhot, vad det gör med den individuella friheten. Efter det senaste ârets terrorattacker i Frankrike, sâ känns det som om vi för ett inre krig mot rasismen och ett yttre, blint krig, mot terrorister. Jag visar gärna upp min handväska när jag ska gâ in i köpcentra eller biografen, men pâminns dâ varje gâng om de som har dött av indoktrinerade, själlösa och fega människor som tror att de kan tvinga pâ sina idéer meddels vâld. Jag hade hoppats att mänskligheten hade kommit lite längre än sâ.

    1. Vi blir ju lite knäppa! Själv reagerar jag inte längre på beväpnade personer, kom en man och köpte vår diskmaskin som hade en pistol i byxlinningen. Tog för givet att han jobbade som vakt någonstans. Att det är som flygplatskontroll för att kliva på tåget eller gå in i ett shoppingcentrum bekommer mig inte. Och även fast det har varit så hög hotbild nästan jämt har jag känt mig väldigt säker i Israel – jag vet att folk hjälper till, ingen skulle kunna överfalla mig på en gata i Israel utan att varenda människa i närheten skulle springa till min räddning. Få saker enar Israel som ett yttre hot och jag hoppas att det blir likadant i Frankrike, att man visar omtanke och solidaritet till sina medmänniskor.

  2. God fortsättning på det nya året, och er vistelse i USA! Jag har uppskattat dina inlägg från Israel,
    kommentarer gjorda med ungefär samma bakgrund som jag själv har, kan bli mycket intressanta!
    Jag tycker det skulle vara mycket roligt om du kan ta dig tid och berätta om din nya tillvaro, med anpassningar hit och dit, i skola, kultur, allmänna vanor och iakttagelser. Hursom: Mazel tov!

    1. Tack! Jag ska absolut skriva mer, nu har vi fixat internet iaf och tänkte verkligen skriva lite igår men halv nio somnade jag… Min jetlag är över men barnens är kvar så jag är ändå vaken kl 5 på morgonen…

Kommentera

