Jag bor i USA!

Ja, vi är här nu. Den totala tystnaden på bloggen beror naturligtvis på den absoluta motsatsen i verkligheten. Att packa, rensa, avsluta abonnemang etc i Israel, sätta sig på ett plan för en 12-timmars flygresa direkt till Boston och här börja bygga upp ett nytt liv från grunden tar på krafterna. Varje minut har gått åt till att googla någonting, sitta i telefonkö, vara på IKEA eller försöka hålla barnen på bra humör. Min jetlag försvann på ett kick medan Eitans höll i sig lite längre och har man en son som vaknar 03.30 på nätterna och anser att det är morgon så är det fortfarande helt normalt att man stupar i säng kl nio. Men efter nästan en hel vecka här så har vi äntligen kommit rätt bra i ordning.

Vår lägenhet, som är ett pyttelitet radhus, känns som hemma. Trots att vi saknar både soffa och sängar än så länge (oroa er inte, vi har madrasser). Vi saknar faktiskt det mesta men jag gillar det, vi får fundera lite på vad vi faktiskt behöver. Vi har kommit fram till att vi behöver fler tallrikar och glas (sex stycken är faktiskt inte tillräckligt för en familj på fyra personer), en korkskruv, en kaffebryggare och jättestora muggar (det är jag dock ensam om att sakna), tandpetare och en sopskyffel. Y saknade kylskåpsmagneter , tydligen behövs de för att organisera våra liv, men när jag väl hade införskaffat ett gäng visar det sig att fronten på vårt kylskåp inte alls är magnetisk…

Vi har supersnabbt internet, ett välfyllt kylskåp (tack Instacart), en uteplats, nya vinterskor till barnen, en tid för registrering av barn till skolan (nästa tisdag, kom precis mitt i registreringen till nästa skolår, därav väntetiden) och ett CharlieCard (typ SL-kort). Imorgon bitti kommer vi att ha ett bankkonto och möjligtvis också ett bibliotekskort. Vi har det bra med andra ord!

8 thoughts on “Jag bor i USA!

  1. Vilket jobb! Wow! Med barn… Hur mycket tog ni med er nu? Hur mycket fick barnen ta med av leksaker etc? Kommer några grejer skickas? Skönt att det känns bra med hemmet, svårt att veta på distans…

    Hur mycket har du varit i USA tidigare… Ska bli kul att läsa om kulturkrockar!

    1. Vi hade 8 resväskor + en som vi skickade med en kompis som åkte några dagar efter oss. Allt som sparats som vi vill ha någon gång finns hos Y’s föräldrar. Vi sålde i stort sett alla möbler och vitvaror och gav bort massor av grejer. Vi skickade inget eftersom det kostar lika mycket som att betala för en extra väska på flyget (att skicka en container var aldrig aktuellt, det blir ju säkert billigare i längden om man har mycket grejor).

      Jag har varit i USA fyra gånger, bara på semester aldrig någon längre tid. Däremot har jag alltid jobbat på amerikanska företag och har många amerikanska vänner så känner mig ganska införstådd med kulturen. Men vi får väl se… 🙂

  2. Hej!
    Åh vad jag väntat på ett livstecken men förstod att det var mycket att göra. Nu blir jag ju jättenyfiken på hur det nya hemmet ser ut! Valde ni något av de som du lade ut bilder från förut? Har skolterminen redan börjat eller missar barnet inget? Är det mycket snö?

    Jag vill också lämna ett tips på billig resa till Sverige när det är dags att hälsa på. I maj börjar ett isländskt lågprisbolag att flyga till/från Västerås. Det kommer då att gå att flyga från Boston med det bolaget och byta i Reykjavik och flyga till Västerås billigt. Bolaget heter WOW Air.

    Det ska bli väldigt roligt att följa er på ert nya äventyr!
    Kram!

    1. Ja, hektiskt är vad det är! Men kul. Det blev ett av husen jag la ut en bild på, radhus i två våningar (inte exakt det jag lade ut, vi fick ett hörnradhus istället). Lovar att skriva mer om det. Terminen har börjat, men inte barnen ännu. Vi kom mitt i inskrivningsperioden för nästa skolår så den första tid jag lyckades norpa för inskrivning är på Tisdag. Förhoppningsvis kan de börja några dagar efter det.

      Bra tips om flyget, ska definitivt ta en koll. Annars flyger ju både Icelandair och Norwegian kommer också att börja flyga så Boston är poppis för tillfället verkar det som.

    1. Jag ÄLSKAR IKEA! Jag är sjukligt förtjust i att skruva ihop möbler och så hade de lösgodis där. Riktigt (inte koshertjafs som i Israel :)). Men det finns ju en gräns för hur mycket ikea man kan ha hemma så när barnen börjat skolan kommer nog några av ovan tipsade marknader få besök. Tack!

Kommentera

