Skridskopremiär

 Så mycket att skriva om men vet inte var jag ska börja så jag hoppar rakt in på dagens (ok, gårdagens, skrev igår men lyckades inte ladda upp bilderna förrän idag) aktivitet – skridskoåkning. Vi har försökt att förbereda barnen så mycket som möjligt inför flytten – pratat om området, språket, tittat på skolan på google maps och tittat på videos från Boston. En annan del har varit att prata om vädret – att det kommer att vara kallt på vintern, som i Sverige, kanske till och med snö. Barnen fick ullunderställ av mormor i julklapp och älskade dem genast. Det var svårt att få Eitan att gå med på att inte gå till dagis i långkalsonger, de andra barnen trodde att han hade pyjamas på sog men han förklarade stolt vid morgonsamlingen att det minsann var kläder som skulle vara under vanliga kläder när han flyttade till Amerika! 🙂 Jag har pratat om att de ska få lära sig att åka skidor och skridskor, precis som storkusinerna. 

Idag var det dags – vi åkte till Bostons mest kända skridskobana, Frog Pond i Boston Common. Vi betalade inträde, hyrde skridskor och insåg att hjälmar minsann inte kunde hyras. Jag begravde svensken i mig och tänkte glatt att de iaf har täckbyxor så att de inte behöver bli blöta då solen gassade och orsakade små sjöar här och var på isen. Jag förberedde mig på att Ella skulle tycka att det var jätteläskigt och vägra mer än några minuter på isen och att Eitan skulle bli sur över att inte kunna åka på en gång och därför vägra att fortsätta. Att jag själv väl inte åkt skridskor sedan högstadiet och Yarden bara testat en gång reflekterade jag inte ens över. Jag kunde inte ha haft mer fel. Efter en runda armgång längs sargen släppte de båda taget och kom in i matchen. Ella visade sig vara en riktig tuffing och for runt, runt på banan med en väldig fart (ok, allt är relativt) medan Eitan kämpade på med att hitta balansen och till slut insåg att han kunde till och med snurra runt. Några timmar senare, efter en och annan varm korv, satte vi oss trötta på the T hem till Brookline igen. Högsta betyg och med en önskan om att göra om det snart igen från hela familjen. 

Frog Pond

 
  

Vi började med armgång längs sargen
Ganska darriga ben

Varmkorvpaus i halvlek
 
Ismaskinen kom på med jämna mellanrum, mycket spännande!
  

Plötsligt lossnade det och Ella åkte skridskor
Behövs lite mer träning men det ser fint ut!
Mitt gäng!
4 thoughts on “Skridskopremiär

  1. Oj vilka barndomsminnen som ploppar upp, det känns t o m i mina ben, fast ni verkade ju ha haft ett riktigt fint väder.

    1. Jag var faktiskt lite stel i benen dagen efter. Vi hade fantastiskt väder, 12 grader och sol. Tur att man kan lager-på-lager principen för vi kunde skala av oss mer och mer och till slut åkte vi i underställ och täckbyxor bara.

  2. Wow vilken omställning de måste vara. Och vinterkläder liksom. Mina barn är ”allergiska” mot vantar och det är alltid en kamp att klä på dem om vi är i Sverige under vintern. Spännande att följa er resa!!!

    1. På något sätt har de helt köpt det faktum att det nu är vinterkläder som gäller – Eitan tjatar till och med om att han vill ha en halsduk. Det var värre att klä på honom långärmade tröjor i Israel.

Kommentera

