Brookline, MA

Vi bor inte i själva Boston, utan i en stad som heter Brookline. Brookline gränsar förvisso till Boston i 3 väderstreck och om jag går fem minuter västerut eller 15 minuter norrut är jag i Boston så det känns inte som så stor skillnad. Vi bor nära Coolidge Corner som är Brooklines centrum med gott om restauranger och affärer och hållplatser för the T och bussar så utbudet är helt ok. Anledningarna till att vi valde att bo i Brookline är  framförallt för att det är nära Ys jobb på Boston University och för att de kommunala skolorna är i toppklass.

IMG_9519
Coolidge Corner Theatres neonskyltar som lyser upp mörkret
IMG_0087
En kall morgon vid Coolidge Corner
IMG_0222
En typisk gata i North Brookline

Det bor ca 60.000 personer i Brookline och det känns som att alla antingen är forskare eller läkare på något av alla universitet/sjukhus i närheten – enligt Wikipedia så har 14% av alla invånare i Brookline en PhD så jag är kanske inte helt ute och cyklar! Boendet är svindyrt, skulle man köpa kostar en trea (2 sovrum) från 700.000 USD och en fyra minst en miljon. Men det är ett trevligt område… Många superfina trähus med verandor och snickarglädje. John F. Kennedy bodde i ett av dem när han var barn. Det finns också en stor judisk befolkning vilket syns tydligt bland utbudet av restauranger och affärer – det finns till och med en kinarestaurang som är kosher! Lite längre söderut finns det väldigt exklusiva områden med mansions där bl a Gisèle Bündchen och Tom Brady lär bo. Har inte spanat in de områdena ännu men jag antar att man mest ser grindar ändå.

IMG_0225
I det här huset bodde JFK

Än så länge känner vi oss helnöjda med valet av område och boende. Jag kommer på mig själv med att gå och le för att jag tycker att det är så fint här. Och då är det ändå den fulaste årstiden när det mesta är lite grått och alla träd är kala. Jag kan bara tänka mig hur fint det kommer att vara när våren kommer igång på riktigt.

IMG_0629

4 thoughts on “Brookline, MA

  1. Jag har en kompis som bor där (eller i närheten), en tjej jag pluggade hebreiska med i Israel. Hon är född i Iran men de flydde till USA när hon var liten. Hennes tre döttrar går på den judiska skolan Maimonides i Brookline. Hon verkar hålla kurser i persisk matlagning. Om du vill lära känna en jättetrevlig tjej och äta god mat kan jag förmedla kontakten!!! Shlomy och jag var där 1992 när hon bodde med sina föräldrar i ett sådant där stort trähus. Väl inne i huset var vi förflyttade till Iran, det var mattor från vägg till vägg och hennes pappa och äldsta bröder hade flanellpyjamasar på sig inomhus. Jag och Shlomy fick inte dela rum. Han sov i hennes bröders rum och jag i hennes och hennes yngsta systers. Det luktade persiskt ris i hela huset ständigt. Jag älskade de där dagarna i Boston!

    1. Oh, jag vill gå matlagningskurs!! Du får gärna introducera oss. Igår gick jag förbi ett av de där husen som man tänker sig är inrett i marin östkuststil och såg ett äldre kinesiskt par på verandan. Mannen skottade snö medan kvinnan utförde någon slags bön tror jag – insåg att många av de där husen nog inte alls ser ut som man kan tro!

  2. Det är verkligen jättejätteJÄTTEfint! Jag förstår att du går runt och ler. Det skulle jag också göra.

Kommentera

