Hemgjord hummus

FB-gruppen för Israeler i Boston är en väldigt aktiv grupp. Man frågar och tipsar om allt mellan himmel och jord. En av de vanligaste frågorna är så klart var man får tag på den bästa hummusen i Boston-området. Det vanligaste svaret? Man gör den själv.

Efter att ha köpt två olika märken av fabriksgjord hummus insåg även jag att hummus i Israel och hummus i USA inte går att jämföra. Sagt och gjort, jag bestämde mig för att ta seden dit man kommer och göra egen. Dagens omgång blev bra, fick med beröm godkänt av både maken och dottern (sonen har för tillfället bestämt sig för att det mesta jag lagar är äckligt, förutom mitt hembakta bröd med kaviar och ost…). Testa själva!

1/2 kg torkade kikärter
1 msk + 1/2 tsk bikarbonat
2-3 dl tahini av GOD kvalitet
Pressad citronsaft
Vitlök
Salt

Blötlägg kikärtorna i en skål med kallt vatten och 1 msk bikarbonat över natten. Ärligt talat vet jag inte exakt varför man har bikarbonat i vattnet, det finns två teorier – det gör att kikärtorna mjuknar snabbare alternativt minskar gasutsläpp… Båda anledningar låter sannolika så jag har i bikarbonat.

Häll av vattnet, skölj kikärtorna och lägg över i en stor kastrull. Fyll på med vatten tills det är 2-3 cm över ärtorna. Tillsätt 1/2 tsk bikarbonat. Koka upp och låt puttra på låg värme 2-3 timmar med locket på tills kikärtorna är riktigt mjuka. Låt svalna något, häll av kokvattnet men spara en del av det för att eventuellt tunna ut hummusen med.

Det kommer att koka över, det kommer att bli smutsigt, kastrullen kommer kanske till och med att fastna på spisen… Been there, done that!


Mixa kikärtorna med ca 2 dl tahini tills hummusen är slät. Tahinin är den viktigaste delen enligt mig. En riktigt god tahini gör en grym hummus – önskar att jag kunde få tag på en stor burk Har Bracha-tahini som tillverkas av ”the Good Samaritans” i närheten av Nablus på Västbanken. Antar att det är en sån där grej jag kommer att be svärföräldrarna om när de kommer på besök… Ok, tillbaka till ämnet. Blir hummusen för tjock kan du späda ut den med lite av kokvattnet. Krydda med salt, vitlök och pressad citronsaft tills den smakar som du vill ha den. Vill man skoja till det lite kan man krydda med spiskummin, chili eller någon annan krydda man gillar.

Oroa er inte om kikärterna och kokvattnet ser väldigt mörkt ut när det är klart, så fort ni börjar mixa kommer den normala färgen fram.


Servera en djuptallrik med varm hummus, häll på lite olivolja, kanske med hela kikärtor, ett hårdkokt ägg, skivad lök, pinjenötter eller lite stekt lammfärs. Kom ihåg att hummus kan vara en hel måltid, inte bara något man dippar morötter i. Och hummus äter man med hjälp av pitabröd – inga bestick.

B’teavon!

Stylad uppläggning, bara för er! Hade jag orkat hade jag kokat ett hårt ägg och hällt över lite mer tahini också. 


8 thoughts on “Hemgjord hummus

  1. Som Shlomy gör hummus (i svenska recept ingår ofta något mjölkigt, hu!)! Ett tips är att det går utmärkt att frysa ärtorna efter kokning om man gör en stor sats. Han använder dem också till underbara gröna falafels malda i en gammal hederlig handvevad köttkvarn. De första åren han var i Sverige fanns inte goda pita att få tag i, då bakade vi t.o.m. dem.

    1. Bra tips! Om man inte är storätare av hummus kan det ju vara smart att göra en lite mindre sats. Hummusen håller sig iofs i typ en vecka i kylskåp men den är ju mycket godare att äta färsk. Vi har en kosheraffär med massor av israeliska varor precis runt hörnet där det finns riktiga pitabröd – för $1 styck!! Har funderat på att baka egna…

  2. När jag besökte Israel 1987, blev jag bjuden på en liten restaurang i Akko där de hade underbar hummus. Har sedan försökt göra själv, men inte riktigt fått till rätt smak. Ditt recept ska ja absolut prova.

    1. Om det möjligtvis var på Hummus Said du var så är jag rädd för att det här receptet inte ens går att jämföra på samma skala. Akko har några av de bästa hummusställena i Israel. Men jag hoppas att du kanske kommer lite närmare målet! 🙂

    1. Gaah, det är som att svära i kyrkan! 🙂

      Jag kan väl erkänna att jag också har gjort hummus på burkkikärtor, det går ju lite snabbare. Och är man inte hummuskännare (ie israel..) så funkar det faktiskt helt ok!

Kommentera

