Hjärnsläpp

Jag bollar dagligen tre språk i min vardag. Oftast funkar det rätt ok. Jag pratar förvisso engelska med barnen ibland, och hebreiska med amerikaner men för det mesta blir det någorlunda förståeligt. Tills jag möter någon som pratar danska med mig…

Jag blev helt tyst. Jag förstod allt hon sa men man kunde nästan höra min hjärna skrika ut sin frustration när den försökte komma på vilket språk den skulle svara på. Nu var det förvisso en kvinna som är danska, bor i USA och är gift med en israel så vilket språk jag än hade använt hade nog fungerat. Till slut spottade jag ur mig någon sorts knackig svenska och sedan övergick vi till engelska. Puh. Tillbaka på säker mark liksom.

2 thoughts on “Hjärnsläpp

  1. Danska är riktig rotvälska. Jag umgicks med danskor ett âr, när jag jobbade som barnflicka, vi pratade mest engelska ihop.

Kommentera

