Klassfrukost

Igår hade Ellas klass en frukost då alla föräldrar var inbjudna för att se vad klassen jobbat med de senaste månaderna. För oss var det första gången och jag hade inte så mycket förväntningar på att Ella skulle ha gjort någonting utöver matte. Men så fel jag hade.

IMG_1871
Självklart fanns det donuts och kaffe från Dunkin’ Donuts – en av Bostons stoltheter…

Klassen har gjort grupparbeten med biografier om olika kända personer. Ella och en annan flicka har jobbat tillsammans med en biografi om Amelia Earhart och ritat och skrivit men mest imponerande – klassen hade gjort en film med allas arbete där Ella läser upp fakta om Amelia Earhart, på engelska!

IMG_1888

IMG_1887

Utöver biografier har de jobbat med nutrition och näringsgrupper (väldigt användbart då hon har lärt sig namn på mat), geografi (forskat om Ghana, och nu om Japan), spanska (varför lära sig bara ett nytt språk när det finns så många…) och lite annat smått och gott. Fnissade glatt åt ”saker som passar ihop” – normala saker som ”salt och peppar”, ”strumpor och skor” och ”fotboll och mål” och så det som visar att vi befinner oss i Massachussets, ”Tom Brady och Gisele”, New England Patriots är stora här!

IMG_1877

IMG_1875

Ella säger att hon förstår väldigt mycket av vad de säger i klassen men att hon fortfarande är lite blyg för att prata. Jag tror att hon har en väldig hjälp av svenskan och att hon kan läsa på svenska eftersom det finns så många ord som liknar varandra.

Jag gillar verkligen barnens skola. Ellas klassrum är stort och färgglatt med olika stationer där de kan rita, sitta i puffar och läsa, använda iPads etc. En stor skillnad mot hennes klassrum i Israel. De jobbar lite med läroböcker och mer med teman och projekt där de får gå till biblioteket, söka på Wikipedia och andra sätt att få information. Det är kanske lite svårt för Ella så här i början men med bara 21 elever i klassen och en hjälplärare så verkar de ha bra med stöd. Dessutom är de alla vana vid nya elever som inte kan engelska så det finns mycket lärarkompetens inom det området och de andra eleverna är väldigt hjälpsamma. Eftersom skolan har ett specialprogram för barn med hebreiska som modersmål så bussas alla israeliska barn inom distriktet hit på gott och på ont – det finns alltid någon som kan hjälpa till att översätta så det är lättare att ta sig igenom dagarna men å andra sidan tar det längre tid för engelskan att bli flytande. Jag tycker nog att det mest är bra, vi ska ju vara här så pass länge att engelskan kommer att bli flytande hur som helst. Däremot känner jag mig ibland som att jag fortfarande beginner mig i Israel när jag lämnar på morgnarna och varannan förälder pratar hebreiska…

IMG_1884

IMG_1885

 

6 thoughts on “Klassfrukost

  1. Så härligt kreativt det ser ut! Där skulle jag också kunna tänka mig gå i skolan… Tycker det är så spännande när barnen är lite äldre och de lär sig så mycket om allt, frågar och utvecklas. Oj, så spännande att hon lär sig spanska också.

    Själv har jag rejäl skolvalångest då skolan där de flesta kompisarna börjar inte verkar vara en så bra skola… Men det här att sätta honom i en skola där han inte känner nån mot att känna flera stycken… Vi får se

    1. De börjar med spanska redan i kindergarten här, Eitan har 3×20 min i veckan och han tycker att det är jättekul. Jag tror att det är för att han är lika ”bra” som de andra där eftersom alla är nybörjare. Svårt det där med att välja skola, vad är viktigast för dem i den åldern… På vilket sätt verkar det inte vara en bra skola?

  2. Väldigt likt Edens klassrum på mellanstadiet. De hade också sittpuffar och t.o.m. en våningssäng. Sittpuffarna åkte dock ut efter att de visat sig vara en bra spridningsplats för löss… Mina barn har heller aldrig haft så värst mycket läroböcker och från sexan är nästan allt via dator. De har laptops från skolan. Låter som ni hamnat i en toppenbra skola!

    1. Oj, får hålla henne borta från sittpuffarna med andra ord! Ja, vi är verkligen nöjda än så länge. Får hoppas att det håller i sig.

Kommentera

