Passover seder

Vi har haft besök av svärmor i några dagar och i fredags firade vi den judiska påskens Seder. Eftersom vi bor ca 200 meter från en stor kosheraffär så hade vi inga problem att fixa allt som behövs – matza, gefiltefish, druvjuice… Svärmor gjorde kneidlach och dadelkaka. Det var dock en väldigt nedbantad version av måltiden men den följde alla konstens regler.

IMG_2090
Matza, vin och kokt ägg som doppas i saltvatten
IMG_2085
Druvjuice för barnen och haggada
IMG_2082
Den mindre kända seden att doppa matza i Fanta
IMG_2091
Vindroppar som symboliserar Egyptens tio plågor. Kommer ni ihåg dem?
IMG_2099
Får symbolisera ledan att lyssna på hela storyn…
IMG_2095
Det lästes och sjöngs
IMG_2094
Eitan lyssnade uppmärksamt. Ibland.
IMG_2100
Och när man läst hela Haggadan så belönas man med… gefiltefish. Moderna tiders plågor!
8 thoughts on “Passover seder

    1. Jag vet, den här östeuropeiska judiska maten gör sig inte vidare bra på bild. Ser ungefär lika roligt ut som pölsa, grått och trist… Men vi som inte gillar gefiltefish åt lax och goda sallader!

  1. Tur att jag är ingift i en sefardisk familj (fast Shlomys grekiska farmor brukade göra gefilte fisch)! Och alla israelerna i Västerås håller sig till sefardisk mat!

    1. Ja, jag brukar beklaga mig över att jag inte gifte in mig i en marockansk familj med en svärmor som gillar att laga mat… Men det har ju sina sämre sidor det också misstänker jag! 🙂

Kommentera

