White Mountains, NH

Förra lördagen stoltserade väderappen med sol i en i övrigt regnig vecka. Vi bestämde oss för att hyra bil och åka till White Mountains i New Hampshire, 2 timmar norrut, för att vandra. Jag hade valt the Welch-Dickey Loop trail som verkade lagom lång (knappt 7 km), gick i en loop och skulle bjuda på fin utsikt över bergen.

Leden tog oss upp på två toppar, barnen var riktiga hjältar som vandrade utan (alltför mycket) klagomål och de andra vandrare vi träffade var djupt imponerade över barnens tuffhet (våra barn var de enda barn jag såg, förutom ett par stycken i bärstolar). Vi hade en kanondag och jag kan verkligen rekommendera den här vandringen som en dagstur från Boston.

IMG_2198
Naturen påminner en hel del om Sverige. Fick både visa barnen renlav och berätta att näver är bra om man vill tända en eld. Skogsmulle!
IMG_2201
Jag hittade en snok vid sidan av leden. 
IMG_2204
Det fanns en hel del snö i skogen till allas stora lycka. Många snöbollar blev det.

IMG_2209

IMG_2215 (1)
När det inte är tillräckligt att klättra uppför berg…
IMG_2220
Rock-konsert 
IMG_2240
Matsäck med ägg- och kaviarmackor bland annat!
IMG_2247
Njuter av utsikten
IMG_2251
Panorama från toppen

IMG_2256

10 thoughts on “White Mountains, NH

  1. Vi har mânga vandringsleder här i Lorraine och ”marche nordique” (alltsâ vandra med tvâ stavar) blir alltmer populärt. Tyvärr sâ är min familj inte lika intresserad. 7 km är en lagom distans, även om det gâr uppför.

    1. Du får leta rätt på några kompisar, vi mötte en grupp med 4 kvinnor i 60-årsåldern som hade vandrat tillsammans i många år.

  2. Alltså WOW! Nu är jag ÄNNU mer peppad och sugen på att åka till USA. Oggi ska bara bli något år äldre tror jag så att dom orkar lite mer.
    Plus: jag håller med Birgitta här ovan. I ❤ din blogg och att vi får följa med i ditt/ert liv.

    1. Vi var i USA på semester när barnen var 1 och 3 år och det var lite meckigt får jag erkänna. Så att vänta ett par år kan nog vara smart. Men sedan, sånt underbart ställe att semestra på! Och tack, blir jätteglad!!

  3. wow för 7km! min lille gick 3km på nordens ark och 3-4km runt Vrångö och det var mycket klagomål tyvärr… att gå i stan är nästan aldrig ett problem men bara i naturen får vi nog öva på.

    Jag hoppas på en liten vandring i Höga Kusten om två veckor…

    Så fina bilder!!!

    1. Ja, jag tror att övning är viktigt. Våra barn är vana, och det var ett tag som vi gjorde rätt tråkiga utflykter eftersom de bara kunde gå ett par kilometer utan att bryta ihop. Ett tips är att ha med mycket snacks, frukt och matsäck – och aldrig låta barnen bli hungriga för då blir det mycket gnäll. Egna russinpaket, äppelbitar, torkad frukt, någon sorts energybar…

      Höga Kusten är så vackert, har aldrig vandrat där men däremot gjort många stopp på vägen till min farmor och farfar när jag var liten. Högbonden och Skuleberget är mina tips. Och kanske äventyrsbadet i Ö-vik om det regnar.

    1. Det tycker jag verkligen att du ska försöka göra! Det är ju så fint häromkring, förstår att du vill tillbaka och se det igen!

Kommentera

