Bibliotek

Bibliotek har alltid varit viktiga i mitt liv. Jag började läsa tidigt och slukade böcker i en väldig fart. Som tur var bodde vi grannar med ett bibliotek och ganska snart hade jag andra låneregler än de flesta barn – jag behövde inte ha föräldrar med mig, och jag fick låna hur många böcker jag ville. Stammisprivilegier! Eftersom jag läste så mycket behövde jag även ett system för att inte låna samma böcker flera gånger – jag började helt enkelt på A och jobbade mig igenom alfabetet. När vi flyttade därifrån efter 3:an befann jag mig på E i ungdomsbiblioteket.

Under universitetet kändes det då och då som att jag bodde på bibblan – Carolina Rediviva, Studentbibblan eller Ekonomikum. Men sedan blev det mindre och mindre besök. Jag började köpa böcker istället. Hängde så klart ihop med att jag hade ett jobb och därmed pengar. Helt stopp tog det dock när jag flyttade till Israel. Jag vet att det fanns ett bibliotek i Rehovot till exempel men jag var aldrig där. De hade kanske ett jättebra utbud av böcker på engelska, vad vet jag.

Men så flyttade jag hit till Brookline. Redan första veckan besökte vi biblioteket, det finns ett lite större behov av inomhusaktiviteter hör på vintern än i Israel… Barnen gillar det – det finns massor av böcker på hebreiska som Ella läser, det finns datorer med spel och mycket leksaker där som Eitan gillar. Och jag blir lycklig bara av att gå in och stryka över bokryggarna. Vi lånar böcker och filmer – det finns hur mycket barnfilmer som helst. Man kan streama filmer, tv-serier eller ljudböcker från nätet. Eller varför inte låna museipass som ger en gratis eller reducerat inträde till massor av museer i Boston-området.

I Boston öppnades 1848 USAs första stora bibliotek för allmänheten. På ena sidan av den imponerande byggnaden står följande citat ”The Commonwealth requires the education of the people as the safeguard of order and liberty”. Jag måste säga att Massachusetts känns som en stat helt i min smak. Bibliotek FTW liksom!

IMG_1893

IMG_9460

IMG_9468

IMG_9545

12 thoughts on “Bibliotek

  1. Ja! Bibliotek. Vilken public service. Här i Nancy finns flera Mediatek, alltsâ med samma utbud som det bibliotek som ni gâr till. Jag växte upp med att gâ till biblioteket med mina föräldrar minst en gâng i mânaden och bara byggnaden var sâ fascinerande.

    1. Maken har inte alls vuxit upp med bibliotek sedan han var liten så han är fortfarande helt fascinerad över att man inte behöver betala något (utöver skatt då..)!

  2. Och, glömde inflika, jag har skaffat bibbakort i Sverige sâ nu kan jag ladda upp böcker pâ läsplattan. Toppen!

    1. Jag har använt min mammas kort ett par gånger men jag tycker inte så mycket om att läsa på läsplatta. Jag har läst en bok på makens Kindle och det var ok men jag tror att jag måste vänja mig. Och så älskar jag ju fysiska böcker. Fast det är ju jättebra om man vill läsa svenska böcker så klart.

      1. Läsplatta är ok när man sitter inne och framförallt om jag vill läsa pâ svenska, speciellt svenska författare som inte är översatta till franska. Jag mâste skaffa läsglasögon ( tid hos ögonläkare först i december) sâ tills dess är plattan mitt bästa alternativ.

        1. Du får köpa såna där förstoringsglasögon som de brukar ha på bensinmackar. Jag tror min syn försämrades med 50% samma dag som jag fyllde 40..

  3. Få barnaktiviteter slår biblioteksbesök, gäller hela familjen! Men jag har funderat lite: hur hanterar ni språken hit och dit? Hemma, skola, jobb osv? Jag hade förr grannar som försökte få sina barn 3-språkiga, svenska, finska och holländska. Allt i Sthlm! Tyvärr vet jag inte hur det gick, men de satsade hårt.

    1. Ja du, vi har väl ingen riktigt uttalad strategi men jag tar för givet att de kommer att vara trespråkiga. Hebreiskan är ju än så länge förstaspråket och det kommer de nog inte att tappa. Frågan är väl hur utvecklingen av språket kommer att se ut. Engelska kommer att komma snart (och antagligen ta över rätt fort), det har jag ingen som helst tvekan över. Svenskan finns där på ett hörn, jag pratar svenska med dem och även om deras grammatik och uttal definitivt avslöjar att de inte är infödda svenskar så vet jag att de förstår. När de blir lite större kanske jag gör en större satsning på svenskan med distanskurser så att de kan ta provet som ger dem möjlighet att studera i Sverige på svenska.

  4. Hej Karin!
    Tack för din kommentar idag. Roligt att vi läser samma bloggar kite nyfiken på vilka gemensamma nämnare vi har. Roligt att vi bor i samma land, samma kust.
    Brookline var det första ställe jag kom till i USA när jag kom hit via EF för 26 år sen.
    Bibblor, dålig på att utnyttja min bibbla här, tyvärr. Men uppskattar så, så mkt att de finns.
    Hälsningar Annika utanför DC

    1. Jag har sett dina kommentarer hos Eastcoastmom, Miss Marie och Charmigt sa Charlie. Började läsa mer USA-bloggar för ett halvår sedan inför vår flytt. Jättekul att läsa lite ”gamlingars” åsikter om landet!

      1. OK, ja, där är jag ju aktiv. Så sant.
        Jag finns på instagram också under skandigirl. Vi kanske redan följer varandra där? Mkt möjligt.
        Ja, vi är gamla i gamet, jag, AM och Lotta. Gamla luttrade USA-bor, haha!! Så kul att du klickade dig in till mig. Ha en bra dag. Hoppas ni har bättre väder än vad vi har i DC. Bedrövligt, och har så varit länge.

        1. Nu följer jag dig där – jag heter karinistan. Vi har fantastiskt vårväder här sedan i måndages efter en vecka av regn och grått, hoppas att det kommer ner till er snart också!

Kommentera

