Museum of Science

Yarden fick ett årskort till Museum of Science i Boston i present av min mamma när han hade gjort klart sin Ph.D. Årskortet är för hela familjen att utnyttja till max det här året. Igår eftermiddag fick jag ett infall och frågade om barnen var sugna på att åka dit. På fredagar har muséet öppet till nio så jag ringde Yarden och sa att fredag middag skulle intas i muséets cafeteria och han skulle möta oss där istället för att cykla hem.

Det var andra gången vi var där och den här gången satsade vi på den blå flygeln. Det finns massor att se och eftersom vi vet att vi kommer att komma dit många gånger så har vi inget behov av att stressa igenom för att hinna se så mycket som möjligt. Vi såg bl a en utställning om modeller – allt från världskartor till dockskåp, en tillfällig utställning om grodor, såg dinosaurier och undersökte förnyelsebar energi. Tidigare har vi besökt ”the Hall of Human Life” och en tillfällig utställning om djur i rörelse.

Jag kan definitivt rekommendera det här muséet till besökare i alla åldrar, från små barn till vuxna. Det finns massor att se och göra. Utöver utställningar finns det även en IMAX-bio, planetarium och ett fjärilshus som man får betala extra för.

IMG_2471
Välkomna till den blå flygeln
IMG_2469
Många knappar att trycka på ger merpoäng
IMG_2470
Barnen byggde virtuella fiskar som släpptes ut i det virtuella akvariet
IMG_2479
Så här ska grodor se ut!
IMG_2474
Fast de här är ganska fina också…
IMG_2488
Eitan hade nöjt sig med ett årskort till den här modellen med kulor som åker runt i banor!
IMG_2486
En oväntat god clam chowder och en latte gör den här mamman glad!

IMG_2494

IMG_2496

IMG_2504

IMG_2056
Den här älgen såg vi vid förra besöket
IMG_2065
Eitan jagades av en T-rex på den tillfälliga utställningen ”Djur i rörelse”
IMG_2508
Kan man ta foton på barn och dinosaurier utan att de ska se rädda ut??

 

6 thoughts on “Museum of Science

  1. Vilken lust att gå på museum… Längtar till om nått år när vi kan börja resa runt och gå på häftiga, spännande roliga museum. Tyckte inte alls om det när mina föräldrar släpade runt mig på museum när jag var liten men var ganska stolt när jag varit på de flesta de pratades om i skolan. Många konstmuseum. Nu vill jag ta med Dani på flera i typ London och Paris… Boston såg ju också bra ut!

    Jag köpte årsbiljett på Universeum i Gbg och får börja planera att gå dit igen så vi utnyttjar det. Helst fler än tre ggr.

    1. Jo tack, jag känner igen det där med att besöka museum med föräldrarna. Vi brukade bila genom Europa på sommarloven med en väldigt konstintresserad mamma och en pappa som var SO-lärare… Allt från landstigningsplatserna från D-day i Normandie till obskyra konstmuséer på franska Rivieran. Stackars barn! 😀

      Jag har varit på Universeum en gång, vad jag minns var det jättefint. Men årsbiljett behöver man ju inte planera in en hel dag, det räcker ju med 1-2 timmar.

  2. Bra skâdisar dina ungar:) Jag saknar dessa enorma muséum som man kan flanera i en regnig söndag. När jag fortfarande bodde i Stockholm sâ gick jag ofta pâ muséum och ât alltid i deras restauranger. Hâr i Nancy finns inte mânga muséer och de har inte ens fik. Jag mâste nu âka in till Paris och slâss med alla andra turister för att kunna hitta bra muséer.

    1. Det kommer naturligt när det är dinosaurier i närheten! 🙂 Y tycker att det är så lustigt att museirestaurangerna tas in i bedömningen av muséer när vi är i Stockholm (typ ”Vasamuséet är sådär men restaurangen är suverän” – obs bara ett exempel, kommer inte ihåg hur deras restaurang är..). Hur lång tid tar det till Paris för dig?

      1. 1H30 med TGV sâ jag kan ju klara ett muséum pâ en dag men det blir ganska dyrt i längden. 🙂

Kommentera

