Trädgårdshjälp

Jag behöver hjälp, jag är med trädgård och vet inte vad man ska göra!

Vi har en pytteliten trädgård som behöver lite TLC men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Trädgården har lite nedförslut och jag skulle gärna vilja ha lite saker som är fint att titta på samtidigt som jag behöver något att ”binda upp” jorden med så att den inte bara rasar ned. De tidigare hyresgästerna kan vi nog beteckna som ointresserade för det var knappt ens att det växte maskrosor. Jorden verkar helt ok med mycket maskar. So far har barnen fått plantera lite – i Eitans svarta kruka växer rädisor för fullt och i Ellas bruna börjar det spira lite blandade blommor. Ella har även planterat majs längs väggen men jag har inte så stora förhoppningar för dessa. Jag vill helst inte lägga några stora summor på buskar etc då jag inte räknar med att bo här mer än 1,5 år till ungefär.

IMG_2669
På stenplattorna är det tänkt att det ska stå en klotgrill och kanske även en blomkruka
IMG_2670
Lite plats utöver krukorna men bra med sol hela dagen.
Sidan med stenplattorna är lite mer än två meter brett och är ganska mycket i skugga. Den andra sidan är 1,5 meter bred.

8 thoughts on “Trädgårdshjälp

  1. Hej! Jag är inte jättebra på detta men försöker lite i stugan. Jag har egentligen bara ett förslag och det är att sätta lavendelplantor i kanterna. Luktar gott, blommar hela sommaren och drar till sig fjärilar. Du får nog köpa några säckar jord också för att bättra på den befintliga jorden och få in lite mer näring. Om du vill ha lite ätliga växter så är ju örtkryddor bra (för snabbast och säkrast resultat köp plantor, inte frön). Något annat som är kul för barnen är jordgubbsplantor. Lycka till!

    1. Många bra tips! Lavendel och örtkryddor är kanon, det ska jag skaffa. Undrar om inte jordgubbar är lite i senaste laget, verkar som att säsongen är över i juni här. Fast det finns kanske olika varianter, ska kolla upp vad som gäller i min plantzon. Tack!

  2. Öken hos mig men örter är kanon; jag har mynta, gräslök, persilja, tvâ sorters oregano, timjan och citrontimjan, rosmarin. Dill och basilika överlever tyvärr inte hos mig. Plantera även jordgubbar, och smultron.

    1. Det verkar som att örter är grejen helt enkelt, jag ska definitivt köpa lite plantor! Smultron är ju fantastiskt, jag fick några plantor i bröllopspresent från min svägerska men de är tyvärr kvar i deras förra hus. Men nu kanske jag kan skaffa egna!!

Kommentera

