Majadra

Bella bad om receptet på Majadra (på hebreiska uttalar man det ”meh’djadra”) i tidigare inlägg men det blev för långt för en kommentar så det blev ett eget inlägg. Här kommer finreceptet från min kokbok om Israelisk mat (6-8 port):

1 cup/2,5 dl bruna linser
2 cups/5 dl ris
Olivolja för stekning
3 gula lökar, hackade
1 msk spiskummin
salt+peppar

1. Koka linserna tills de är mjuka, ca 30 min. Häll av vattnet och ställ åt sidan.
2. Hetta upp olivoljan i en kastrull och stek löken tills de är gyllene. Tillsätt linserna och krydda med spiskummin, salt och peppar. Tillsätt riset och stek 1-2 minuter.
3. Tillsätt 3 cups/7 dl kokande vatten, koka upp, sänk värmen och lägg på ett lock. Koka i 20 min. Stäng av värmen och fluffa upp riset med en gaffel. Lägg på locket igen och låt vila 10 min innan servering.

Vill man göra det lite finare kan man lägga på karamelliserad lök ovanpå.

Eller så gör man som jag gjorde – koka råris med lite olivolja i vattnet. När det är nästan klart häller man i en burk med färdigkokade gröna linser som jag hade i frysen. Krydda. Servera med massor av välstekt lök i halvmånar vid sidan om – låt eventuella barn få en bit och gissa vad det är! Mina barn lyckades inte gissa rätt. 

Majadra är guld som grund för rester. Igår värmde jag upp lite i en skål, blandade med salsa, hade i majs, salladslök och spenat. Hade jag haft fetaost hade jag smulat i det.

4 thoughts on “Majadra

Kommentera

