Farmer’s Market

Igår var det premiär för Brooklines Farmer’s Market. Det finns en liten, inomhusvariant, på vintern men det här är den lite större sommarmarknaden. Lite extra trevligt är att den här marknaden år ca 3 minuters gångväg hemifrån oss så jag kan gå förbi och kolla vad som finns och behöver inte göra någon omväg direkt. I ärlighetens namn så passerade jag den 3 gånger igår på väg till andra saker.

IMG_2804

IMG_2805

IMG_2807

Igår hade jag inte särskilt mycket som jag tänkte handla, mest bara spana in vad som fanns. Jag köpte något som hette ”broccoli rabe”, såg ut som en blandning av grönkål, spenat och pyttesmå broccoli. Jag kastade mig också över det lilla ståndet med egyptiska och libanesiska specialiteter och köpte hummus, oliver och vinbladsdolmar. Utöver grönsaker och blomförsäljare så fanns det även honung, kött, fisk, bröd, ost, glass och annat smått och gott. Grönsaksutbudet var inte så stort tyvärr men det beror nog mest på att det är tidigt på säsongen. Tyvärr är det mesta dyrare än i vanliga affären men lite högre pris kan jag allt tänka mig att betala för att stödja lokala gårdar. Och så känns det lite roligare (och mer bloggvänligt) att handla på marknad!

IMG_2817
Så här ser broccoli rabe ut – jag sautéerade den med vitlök, lök och zucchini och kryddade med lite chili, citronpeppar och soja. Blev perfekt till laxen vi åt till middag. Ok, till de vuxna iaf, barnen föredrog pressad potatis.

IMG_2803

 

IMG_2806

IMG_2809

IMG_2810
Igår köpte jag äntligen rabarber, dock inte här.
IMG_2815
Bara för att ni ska förstå att det blir lite väl dyrt att handla mycket frukt och grönsaker på marknad i den här familjen – så här kan det se ut när Eitan fixar mellanmål… 
8 thoughts on “Farmer’s Market

  1. Fördelen är att produkterna inte ha färdats sâ lângt och pâ det viset hâller en bättre kvalitet. Jag tror att om du blir en fast kund sâ lägger nog säljaren ner lite extra utan att ta mer betalt.

    1. Absolut, jag köper hellre något som plockats moget i närheten för lite mer pengar. Häromdagen var jag på väg att köpa en påse med frusna ekologiska ärtor – från Danmark! Valde de icke-ekologiska från USA istället.

      1. Precis! Jag har inget emot att äta tex tomater frân Marocko, men dessa varor har plockats när de fortfarande inte är riktigt mogna, den har drivits fram för snabbt och rest för lângt. Det gâr fetbort i min varukorg. Jag äter närodlat sâ mycket det bara gâr och säsongsbetonat. Det är vansinne att vilja äta jordgubbar i januari och jag önskar att stormarknader tar bort sâna varor.

        1. Jag lärde mig att äta säsongsbetonat i Israel, där är det väldigt tydligt då man nästan inte importerar någon frukt/grönt. Fast jordgubbssäsongen börjar just i Januari!

    1. Han är pappa upp i dagen helt enkelt, de går in i köket och stoppar i sig frukt och grönsaker när de är sugna – jag och dottern letar efter kakor och godis… 🙂

  2. Det där är ju något som man definitivt ska passa på, om man kan! Lokalodlat och utan en massa äckelpäckel på! Så vida det inte är krypande äckelpäckel, då… 😀 Men då vet man att det inte är sprayat i alla fall.
    Kan man sedan hitta lite specialiteer i form av libanesisk mat så är det ju verkligen en höjdare.

    1. Precis, jag köper i så stor mån som möjligt att köpa ekologiskt men att få det närodlat är ju en ytterligare bonus. Nu väntar jag på att det mest närodlade man kan få ska bli klart, i veckan kan vi nog skörda våra första rädisor!!

Kommentera

