Kajak på Charles River

Igår gjorde vi en helt underbar grej – vi paddlade kajak, mitt inne i Boston! Lätt en av de bästa saker vi har gjort hittills. Vi hyrde kajaker vid Kendall Square, på Cambridge-sidan av floden (vi använde oss av Charles River Canoe & Kayak – de har fyra olika uthyrningsställen i Boston-området och jag kan definitivt rekommendera dem). Vi hyrde en dubbelkajak till mig och maken medan barnen fick varsin egen kajak! Från 6 år får man hyra dessa kajaker och trots att jag var lite nervös så bestämde jag mig för att det var ok. Har man en sådan regel i USA så är det nog extremt ovanligt med olyckor tänkte jag…

IMG_2824
Barnen laddade med en powernap på tåget
IMG_2825
Borde åka röd linje lite oftare – vilka photo-ops!
IMG_2827
Vi var inte ensamma om den här idén, men tio minuter efter att vi hade ställt oss i kön var vi på vattnet.

På med flytvästar, få en paddel och så ner i kajakerna och iväg – första 10 minuterna funderade jag på vad vi egentligen gett oss in i. Vi kan väl lugnt säga att barnen och deras kajaker var lite ”all over the place” i början. Men ganska snabbt fick det koll på hur de skulle styra, svänga och paddla. När vi skulle korsa floden över till Boston-sidan satte vi ihop barnens kajaker med vår med hjälp av linor och kopplade sedan loss dem igen när vi kommit in på lite lugnare vatten.

IMG_2830
Startsträckan innan vi kom ut på floden. Här var inte mycket under kontroll.
IMG_2834
❤ Den här bilden.
IMG_2835
❤ Och den här.

IMG_2863

Vi paddlade genom floden där den går innanför the Esplanade och njöt av grönskan, näckrosorna och parklivet. Vi lyckades glädja många människor – folk pekade, log och gjorde tummen upp. Ella tyckte att det var det roligaste hon hade gjort och har övat på att säga ”I went kayaking this weekend” hela dagen så att hon verkligen säger rätt i skolan imorgon. Efter ca två timmar lämnade vi tillbaka kajakerna och promenerade till Cambridge River Festival som påpassligt nog höll till runt hörnet. Som tur var ansåg Eitan att paddla kajak var det värsta som någonsin hänt honom eftersom 1. Ella var bättre än honom och 2. hans shorts blev genomblöta och vi hade inget ombyte med. Tur att vi har någon som håller oss nere på jorden så att vi inte blir alltför möjda och självgoda. Och just ja, jag hade glömt att smörja in ett ben med solkräm (!) så jag brände skenbenet. Men annars, kommer att bli en stående aktivitet för våra kommande besökare i sommar.

IMG_2837

IMG_2840

IMG_2862

IMG_2845
Fikapaus
IMG_2846
The Esplanade var full av helglediga människor beväpnade med badkläder, hängmattor och böcker.

IMG_2849

IMG_2850
Kanske den bästa delen av dagen enligt Eitan
IMG_2853
Även om glass också var ganska gott.
5 thoughts on “Kajak på Charles River

  1. Det ser helt underbart ut. Mina barn fâr lära sig att paddla kajak via högstadiet men tyvärr gâr det inte att hyra och göra det själv. Jag har alltid tyckt att det är konstigt eftersom vi har tvâ stora floder som rinner förbi och en kanalväg. Ok, Mosel är ju starkt trafikeradmen Meurthe och kanalen Marne au Rhin borde fungera.

    1. Men verkligen, vad konstigt att man inte kan hyra. Det var ganska mycket trafik på Charles också men då är det mest kanoter/kajaker, roddbåtar (såna där som universiteten här ägnar sig åt) och optimistjollar.

Kommentera

