Skola och sommarlovskänsla

Vad jag gillar barnens skola. Igår när jag hämtade möttes jag av ”the Love flag” som Eitans kindergarten hade gjort. En regnbågsflagga och med en förklaring bredvid, hur de pratat om kärlek och om hur det gör saker lättare och roligare när man visar kärlek gentemot varandra. Eitan har en helt fantastisk lärare, alla – både barn och föräldrar – älskar henne. Eitan har haft en ganska tuff tid sedan vi flyttade – nya kompisar, nytt språk, nya lärare, allt nytt – och har då och då protesterat genom att inte lyssna, inte sitta med och vägra att göra vad de bett honom om. Men hela tiden har hans fröken varit tålmodig, lyssnat av honom, kommit med förslag och strategier och alltid haft tid att prata med mig när jag hämtat. De är ett team på 3-4 lärare som har hand om 23 elever, i Israel var det två fröknar på typ 36 barn… Alla är inte där samtidigt men de brukar alltid vara 2-3 stycken beroende på vad de gör. 



Vi brukar nästan alltid stanna på skolgården efter skolans slut, barnen leker en timme och jag läser eller pratar med andra föräldrar. De barn som går på fritids är också ute på skolgården den här tiden så det brukar vara mycket kompisar där. Igår var det runt 30 grader varmt så fritidsledarna tog ut vattenspridare till barnens stora förtjusning. Dessutom bjöds det på isglass, egentligen bara till fritidsbarnen men de hade så mycket glass att vi andra också fick. Som om inte det vore idylliskt nog kom bibliotekets bokcykel förbi. Sommarlovskänsla, bara fyra dagar kvar innan skolåret är slut. 

8 thoughts on “Skola och sommarlovskänsla

  1. NÄ! Men vad FINT!! VAD fint att de gjorde en sådan flagga. Det finns hopp. HEJA kärleksflaggan och att de talat med barnen om detta. SÅÅÅ bra!!
    Härliga bilder, speciellt glassbilderna!

    1. Ja, även fast det är självklart fortfarande för barn i den åldern att alla ska få älska vem de vill och att kärlek gör det mesta lite lättare så blir det ju bara bättre att prata om det. Eitan äter verkligen glass med hela ansiktet, ganska härligt att fota! 🙂

  2. Härliga bilder!!!

    Jag var i Sverige i maj för två år sedan och blev helt tagen. Visste inte hur mycket jag saknat ljuden, dofterna, blommorna, ALLT!! Jättefint att få ha det nära och tanka upp sig.

    Gillar kärleksflaggan!!

    Kram

    1. Måste försöka ta mig till Sverige på våren med, fast det kändes ändå som att Boston var rätt nära originalet! Iaf när man bott i Mellanöstern i tio år… 🙂

      Kärleksflaggan rockar!

Kommentera

