Tiden går

Igår var det Fars dag här i Staterna och vi firade Yarden genom att låta honom jobba i stort sett ostört hela dagen. Han har ett par deadlines i slutet av månaden och att få jobba hela helgen var hans högsta önskan. Vi tog det rätt lugnt, barnen hade fri skärmtillgång men var också ute på gården och lekte med grannbarnen. Jag blev intervjuad om integration och immigration ur mitt perspektiv av en granne som tar en kurs om detta för att få sin licens i neuropsykologi (tror jag att det var). Hon berättade om hur de flesta på kursen är övertygade om USAs förträfflighet och hur alla invandrare kommer från sämre förhållanden så hon tyckte att det var lite extra kul med min bakgrund. Jag kan nog känna att jag har lite av en omvänd kulturchock då den amerikanska kulturen i mångt och mycket känns närmare den svenska än vad den israeliska kulturen gör. Jag erkände också att mina största svårigheter som nyinvandrad är hur vår sjukförsäkring egentligen fungerar samt hur man bygger sin ”credit score” på bästa sätt. Jag fick också via ett par rätt ledande frågor dissa både Trump och USAs vapenlagar, det bjuder jag gärna på. 

På eftermiddagen tog jag och barnen bussen till Cambridge för att gå till en lekpark som vi besökte för fem år sedan och som jag minns som fantastisk. Jag var lite orolig för att barnen skulle ha vuxit ifrån den men det visade sig att den var lika bra nu som då. Sand, vatten, gungor, klättring, allt finns där… Jag letade fram foton som jag tog för fem år sedan och tvingade barnen att återskapa bilderna. De har vuxit en del! Efter två timmar tvingade jag hem dem men lovade dem att komma tillbaka senare i sommar. 


Medan jag var borta fick jag ett meddelande från maken med ett foto på en katt under vår säng. Grannens katt Richard hade tydligen smugit sig in tidigare under dagen. 

2 thoughts on “Tiden går

Kommentera

