Castle Island

Igår började sommarlovet för barnen och min ledighet tog abrubt slut. Jag ska försöka att ha någonting inplanerat varje dag så att vi inte går helt bananas. Att bara låta barnen bara vara kan ju låta underbart och rogivande men tyvärr funkar det bara med den ena, den andra skulle ägna sig åt att göra saker som är absolur förbjudna alternativt driva oss andra till vansinne. Så aktiviteter får det bli. 

Jag gick ut starkt med en utflykt till Castle island, som numer är en halvö, i södra Boston. Vi tog bussen från centrum genom Southie (försöker låta som en infödd…) och kom ut till en nykrattad strand vid havet! Castle Island har använts som en försvarsbefästning sedan 1600-talet men idag är det enbart ett fritidsområde med stränder, lekpark, picknickbord runt omkring Fort Independence. 

Väntar på bussen vid Copley square
Bostonbuss
Castle Island ligger precis söder om Bostons flygplats så om man gillar flygplan är det guld

Vi inledde med picknick där Eitan vägrade äta sin medhavda macka med rostbiff eftersom han tydligen inte äter fläskkött. Varken min förklaring att rostbiff är nötkött eller omvandlandet till en ostmacka hjälpte. Som tur var äter han fortfarande konta ägg och grönsaker… Efter picknick promenerade vi runt fortet, barnen lekte i lekparken och badade. Vi glömde att ta med våra badkläder från Israel och de nybeställda kläderna ska dyka upp idag först så jag skippade klädsimmet som barnen ägnade sig åt. Efter badet retirerade vi till skuggan och Eitan somnade och sov en timme medan Ella löste sudoko och jag förbannade mig själv för att ha glömt att ta med min bok.

 


Castle Island är ett utmärkt utflyktsmål om man har lite mindre barn. Lätt att ta sig dit med kommunaltrafik, lagom stort med trevlig lekplats, lugnt vatten och många picknickbord. Orkar man inte ta med sig matsäck finns Sullivan’s restaurang där man kan köpa allt från glass till lobster rolls.

8 thoughts on “Castle Island

  1. Jag har pâ känn att barnen kommer att ha deras bästa sommarlov, ever! Mina barn har alltid varit pâ dagaktiviteter när jag och min man jobbade, men pâ lediga dagar sâ försökte jag alltid fixa smâ utflykter eller bjuda in kompisar (de som ännu inte hade âkt iväg pâ semester). När jag tänker tillbaka sâ var det mânga gânger ett väldigt pusslande. Nu är mina barn sâ pass stora att de sköter sig själva under loven. Emma (12) ska sommarjobba för kommunen och sedan sâ âker hon iväg pâ kollo i Jurabergen. Bastien (16) âker iväg till södra Frankrike, nära spanska gränsen, med ett par vänner till oss. Själv sâ sitter jag hemma själv i tvâ veckor, Sverigesemestern blev inte av. Snopet. Sâ nu fâr jag hitta saker att göra själv.

    1. Trist att Sverigesemestern inte blir av men du kan ju alltid komma till Boston i två veckor och vara lekledare!! Härligt ändå att känna lite frihetskänsla med så stora barn.

  2. Lekledare i Boston lâter toppen!! Jag har ju jobbat som au-pair. Dâ kan du sitta hela eftermiddagarna och titta pâ sâpoperor och kedjeröka (det gjorde mamman i min värdfamij).

  3. Major Flash Back!! 🙂
    Bodde i South Boston när jag var Au-Pair 1993/94 och promenerade ofta runt Castle Island både med barnen samt själv.
    Tyckte om att sitta där och se på planen som lyfte och landade.
    Kramar

    1. Perfekt promenad verkligen! Har du andra tips från South Boston (vet att det var länge sedan men kanske finns sånt som inte förändrats – som Castle Island)?

      1. Nej tyvärr, i South Boston fanns inte så mycket mer än Castle Island när jag bodde där. Men jag älskade Faneuil Hall Marketplace och den italienska delen av Boston. Även Newbury Street var ett favoritställe. Och Harvard Square 🙂
        Salem en bit norr om Boston tyckte jag var mysigt. Och Cape Cod!! Och Marthas Vinyard 🙂
        Kram

        1. Ok, tänkte att du skulle känna till något hemligt ställe! 🙂 Salem har jag inte varit i, har sett att man kan ta båt dit, kanske kan vara en mysig utflykt med barn. De andra ställena håller jag helt med om!

Kommentera

