Summer Camp

Vi bestämde oss tidigt för att barnen skulle få gå på Summer Camp i år – trots att jag inte jobbar och trots att vi inte har särskilt mycket pengar att röra oss med. Vi hade hört massor av gott om JCC’s camp från vänner och bekanta. JCC står för Jewish Community center och är en typisk samlingspunkt för Israeler och amerikanska judar. Lägret är rätt dyrt men man kan få ekonomisk hjälp om man behöver, och ansöker i tid. Om man råkar missa deadlinen för att söka ekonomisk hjälp kan man alltid spela på kortet ”vi har precis flyttat hit från Israel och har hört så mycket bra om ert läger och vi visste inte att deadline redan varit och vi har inte råd annars” och gärna trycka lite extra på att man heter Cohen vilket ger en lite rockstjärneglans i amerikanska judiska kretsar (not so much i Israel dock…). Det är en sån där sak som svensken i mig inte skulle göra men israelen i mig glatt kastar sig på telefonen och börjar operation övertalning. Min övertalning lyckades, och med 50% rabatt på priset var det överkomligt även för oss. Vår förhoppning var så klart att barnen skulle kunna få ha lite kul, öva engelskan och att vi inte skulle driva varandra till vansinne hela sommaren då vi onekligen skulle ha tillbringat lite för mycket tid tillsammans annars.

Några minuter efter 8 på morgonen hämtas barnen upp i en gul skolbuss och åker sedan i en halvtimme tills de kommer till lägret som ligger i utkanten av ett naturreservat, mitt i skogen med en sjö där många av aktiviteterna tar plats. Det verkar helt fantastiskt, vi besökte stället innan de började och Eitan satt i den lilla golfbilen de körde runt oss i och sa ”it’s awesome” åt allt. Igår t ex såg Ellas schema ut som följer: dagen började med brottning, sedan över till klätterväggen och därefter till boating, där man kunde välja mellan trampbåt eller kajak. Därpå hade hon dagens simlektion innan det var dags för lunch. Efter lunchen fick de gå till en ”batting cage” där de fick öva på baseball/softball och därefter fiskade hon. Andra dagar har de mer arts&crafts, stickning, drama eller fotboll.

Mitt största problem är att jag måste fixa lunch och snack dagligen och lunchen måste vara kosher. Antingen chalavi (mjölkbaserad) eller parveh (”kosherneutrala” produkter som ägg eller tonfisk typ). Då vi inte följer några kosherregler vanligtvis så har det varit en del googlande av typen ”är ägg parveh”, ”kan man blanda mjölk och tonfisk”… (ja på båda). Det är enklare att bara tänka vegetariskt har jag insett. Pastasallad, vegetarisk chili och pizza har jag gjort denna vecka, utöver de givna ostmackorna. Det andra molnet på himlen är att Ella har fått något slags utslag på benen. Lägersköterskan hade tittat på dem igår men han visste inte vad det var. Kanske från solkrämen, kanske från badandet, kanske från värmen… Hon verkar dock inte lida så mycket av dem. Får se om det försvinner under helgen. Barnen avslutade första veckan igår och ska gå två veckor till efter det. Båda verkar supernöjda och kommer tillbaka uttröttade på eftermiddagarna.

4 thoughts on “Summer Camp

  1. kul att läsa mer om summer camps, i Spanien är det vanligt och jag funderar på att anmäla Dani till nästa sommar. Måste kolla upp hur det funkar! Att roa honom hela dagarna i 5 veckor – puh!

    Det verkar verkligen som de judiska är en stor community – kan du inte berätta mer om tankarna kring religion och leva in i… Hur ska jag förklara: svårast för mig som ateist är att Spanien är så katolskt, traditioner, kultur etc Hur känner du? Eller blir det inte väldigt uppdelat för barnen? Tänker allmänt i USA och att vara amerikan och sitt ursprung… Ja, jag är nyfiken.

    Min lekgrupp i Sverige blandar spanska och sydamerikanska barn och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare om jag inte vill fokusera så mycket på (religiösa) traditioner… Jag vill ju fokusera på språk men ja, allt blandas ju…

    1. Vi räknar oss båda som ateister också så för oss/maken är det den judiska kulturen, och inte religionen, som är det viktiga. Precis som att jag firar jul och påsk av gammal vana, och inte pga religiösa förtecken, så firar vi också judiska högtider. Pga hur historien ser ut så känner jag att jag gärna behåller den judiska kulturen i familjen. Däremot märker vi att det är en enorm skillnad på att vara judisk i Israel och vara judisk i USA – i Israel är det ju ingen stor grej medan här håller man lite mer på diverse religiösa delar (kosher, shabbat etc). Ella sa något om att de är så religiösa på lägret men egentligen så har de bara fredagar när de har en religiös del (kabbalat shabbat, vilket kan översättas till ”mottagandet av sabbaten”) och det har jag inga problem med. Jag var på familjekväll på lägret i veckan och då sjöng barnen lite sånger och ett par stycken var så där judiska att alla israeler tittade roat på varandra medan amerikanerna tyckte att det var helt normalt. Jag kände mig dock lite provokativ när jag insåg att jag hade skickat Eitan till lägret i en ärvd fotbollsskoletröja med tryck på ärmen från sponsorn Svenska kyrkan.

  2. Det är typ det som jag alltid har skickat mina barn till, fast det finns här i byn. Subventionerat men det blir ju dyrt ändâ när man har tvâ barn.

    1. Det blir dyrt men å andra sidan har jag insett att det är ganska dyrt att ha dem hemma en hel sommar också. Vill man hitta på aktiviteter, och inte bara ha dem hemma framför TVn, så försvinner pengarna i ganska snabbt takt.

Kommentera

