Ugnsrostad aubergine med tahinisås

Jag tipsade Erika om en auberginerätt eftersom hon har drabbats av en hangup på just auberginer. Tydligen har jag det också för jag har redan tillagat aubergine två gånger den här veckan. Hur som, tipset behövde lite mer kött på benen så jag lovade att fixa ett recept på bloggen. Det här är en klassisk israelisk rätt, man kan ofta beställa in den som förrätt på restauranger. De som är riktigt hardcore rostar auberginen direkt på gasplattan men dels blir det väldigt kladdigt, hela huset luktar bränd aubergin och så har vi inte gasspis längre.

IMG_5507
Det gör inte så mycket att skalet ser lite trist ut, skalet kommer inte att synas i slutändan ändå.

Innan jag börjar på receptet så vill jag dela med mig av min obefintliga talang för matbloggande. Jag stod i köket och fnissade åt mig själv – min brist på förberedelse, struktur och bra kamera. Men det är så jag jobbar i köket för det mesta. Utifrån en idé av en grundråvara med stora nypor improvisation, kompromisser och tidsbrist… Men nu till receptet.

Ugnsrostad aubergine med tahinidressing

1 aubergine
½-1 dl tahini
pressad citron
1-2 vitlöksklyftor
hackad persilja
pinjenötter

  1. Sätt ugnstemperaturen till ca 250°C/500°F. Svep in auberginen i alumiumfolie, lägg in i ugnen och låt vara i ca 2-3 timmar. Auberginen ska vara riktigt mjuk och i stort sett kollapsa om man trycker lite på den. Min man föredrar att rosta den på lägre temperatur och lägger då in den i ugnen redan på morgonen. Dela auberginen i två delar på längden. Skär ev loss köttet lite på kortsidorna. Ibland är auberginen lite bitter, låt vätskan rinna av lite först innan servering i så fall.
    IMG_5508
    Passa på att ungsrosta lite vitlök samtidigt. Fast inte i 2-3 timmar. Och se till att spara ett par klyftor till såsen, annars måste du använda dina ugnsrostade…

    IMG_5512
    Auberginen ska vara slapp och rynkig när den är klar. Nu får jag jätteskumma associationer så vi går snabbt vidare till såsen.
  2. Tahinisåsen handlar mycket om att hitta en konsistens som man själv gillar, därav bristen på mått. Jag tog ca ½ dl tahini, pressade i saften från en halv citron, lade i ett par grovhackade vitlöksklyftor och mixade med handmixern. För att få en liten rinnigare konsistens tillsätt vatten (och kanske lite mer citronsaft, smaka). I slutänden hade jag kanske hälften så mycket vatten som tahini. Salta efter smak, man kan även peppra om man känner för det, jag föredrar dock utan.

    IMG_5511
    Fnissade glatt när jag fotade min nedhackade persilja och de brända vitlöksklyftorna! Det här är ingen matblogg om någon misstagit sig.
  3. En del  föredrar att finhacka persilja och blanda i såsen i det här läget. Andra föredar att ha den separat. Jag tycker att båda är goda men i det här fallet hade jag persiljan vid sidan.
  4. Rosta pinjenötterna i en torr panna tills de fått lite färg – solrosfrön funkar utmärkt som substitut om man glömt bort att handla pinjenötter…
  5. Häll tahinisåsen över auberginehalvorna, strö över hackad persilja och pinjenötterna.
IMG_5513
Tadaa! Min aubergin hade gott kunna vara kvar i ugnen ytterligare en halvtimme. Och det är inte all sås, jag hade lite i en skål vid sidan också.

Jag använder min fantastiska israeliska kokbok för inspiration men det finns massor av recept på nätet med tips om hur man kan rosta auberginen i en torr stekpanna, på grillen etc. Sök efter ”roasted aubergine with tahini”. Inser precis att jag inte har en aning om man säger tehina eller tahini på svenska. På hebreiska säger man iaf tchhhina, låter som en harkling mellan t:et och i:et.

IMG_5515

4 thoughts on “Ugnsrostad aubergine med tahinisås

  1. Tack snälla du för recept och tips på kokbok! Här ska lagas aubergine!
    Och: man säger tahini på svenska, eller, jag gör det i alla fall 🙂

    1. Hoppas att det blir bra – har man lite mindre tid så kan man så klart grilla aubergineskivor och använda såsen till. Men det här är alltså originalrätten. Och boken är klart rekommenderad!

Kommentera

