Trädkramare

Enda sättet att få ihop de här semesterveckorna när maken jobbar och barnen inte har något läger på dagarna är att ha en planerad aktivitet om dagen. Ibland tror jag att det ska funka att de ska leka med grannbarnen, gå spontant till ”nån park” och kanske slänga in lite tvätt och städa huset men det slutar alltid med totalt kaos där alla skriker, gråter och hatar varandra (mig själv inkluderad).

Då kostnaderna lätt drar iväg med inträden, mat osv så försöker jag att hitta på lite gratisaktiviteter för att jämna ut det. Idag t ex kokade jag ett par ägg, skivade melon och lade ner ett par bitar banankaka i ryggsäcken och tog bussen till Arnold Arboretum. Denna stora park utgör en del av Harvard University och har en enorm samling av träd från hela världen. Dagens plan var att lägga vantarna på en av Discovery Pack-ryggsäckarna, en ryggsäck fylld av olika aktivitetstips för barn. Vi valde ”Living museum” och ägnade oss sedan åt att samla ”museiföremål”, mäta trädstammar och spela trädbingo. Vi kollade även in samlingen av bonsaiträd och njöt av att sitta mitt bland alla björkar och låtsas vara i Sverige. Ok, jag njöt av det. Barnen sprang runt och byggde pilbågar av torra trädgrenar och ett rep. Barnen tappade intresset för att göra ”uppgifterna” ganska snabbt men använde kikaren, förstoringsglasen och repet maximalt.

IMG_5847

IMG_5848
Redo att utforska parken
IMG_5850
Avdelningen för buskar och klängväxter
IMG_5852
Bonsaiträd med ett par hundra år på nacken
IMG_5858
Med kikaren och mätrepet i högsta hugg
IMG_5863
Barnen och björkarna. Jag tjatar om släkt från Björkarnas stad och Björk i mitt tidigare efternamn, de verkar inte förstå det speciella…

IMG_5869

IMG_5871

IMG_5875
Ett rep med många användningsområden – här fiskelina…

 

6 thoughts on “Trädkramare

  1. Det blir helt klart lättare när barnen blir större. Jag ser knappt mina! Jag är glad de gânger de kommer ihâg att jag finns och ger mig en kram…..Sonen har tjej och hänger med kompisar tills sent in pâ natten och dottern är lika upptagen hon med. Hursomhelst, har du provat geocaching? Stora som smâ gillar det. Du behöver inte vara en betalande medlem, det finns gratis geocahe. Ett bra sätt att hitta intressanta ställen som du annars aldrig skulle tänka pâ att besöka.

    1. Det längtar man ju efter. Fast när det väl inträffar så längtar man väl tills man får se dem… 🙂 Har aldrig testat geocaching, hade egentligen ingen aning om vad det var tills nu när jag läst på. Låter ju som en kul aktivitet helt klart, tack för tipset!

    1. Nä, bibblan skulle jag kunna tänka mig nästan varje dag men tror inte att kidsen är med mig på den idén tyvärr. Men minst en gång i veckan! Men av träd gör man ju pappersmassa som man använder till böcker så ett visst förstadie var ju faktiskt vår trädutflykt! 🙂

    1. För såna som ev har motsträviga familjemedlemmar så ordnar de ”Syrensöndagen” på Mors dag varje år, och då är det mamma som bestämmer och herrarna håller tyst och köper mat från de food trucks som kommer dit! 🙂

Kommentera

