Bibblix – läsapp för barn

Ni vet hur barn vill att man ska läsa samma böcker om och om igen. Det spelar ingen roll hur bra böckerna är, som förälder blir man ändå rätt less. Bor man dessutom utomlands och inte har tillgång till böcker på svenska så blir det ännu värre, det är de böcker som finns i bokhyllan som gäller helt enkelt. Tills ganska nyligen för oss.

Jag fick ett tips om appen ”Bibblix” som är en app framtagen i samarbete med biblioteken i Stockholm, Malmö och Katrineholm och som riktar sig till barn mellan 6 och 12 år. Om man har ett lånekort på någon av de här biblioteken så är det bara att ladda ned appen till sin iPad/motsvarande Androidplatta och så kan man surfa runt och hitta böcker och bli tipsad om böcker i olika kategorier. En trevlig sak om man bor utomlands är att man kan maila Stockholms stadsbiblioteks kundtjänst och be om ett lånekort(-snummer). Det enda jag gjorde var att skriva att jag bor utomlands, gav mitt personnummer och min adress och några timmar senare fick jag ett lånekortsnummer som man kan låna digitala böcker med.

Man kan leta efter ålder, kategorier eller direkt efter en bok. Man får låna 5 böcker i veckan och sedan får man behålla dem i en månad. Ella föredrar fortfarande att läsa på hebreiska men kvällsläsningen har iaf blivit mindre tråkig för migö För tillfället betar vi av den ena efter den andra LasseMaja-boken. Vem vet, det här kanske till och med leder in mig på att läsa svenska e-böcker, nu när jag har ett bibliotekskort och allt!

screens-1

Bilden är lånad från bibblix.se

 

5 thoughts on “Bibblix – läsapp för barn

  1. Tänk om den där hade funnits för lât oss säga 10 âr sedan? Jag har gett upp lite med att underhâlla svenskan för mina barn.

    1. Det är ju inte lätt att hålla den vid liv när den finns så lite naturligt i vardagen. Det är ju en enorm skillnad om ex båda föräldrar pratar svenska så att man hör det omkring sig.

  2. Jag ÄLSKAR mitt lånekort på stadsbiblioteket! Och sonen läser numer som aldrig förr så oj vad vi använder det.

    Glöm inte bort att det finns många andra ställen att låna e-böcker på också, särskilt klassikerna och dem får man ju inte glömma.

    1. Jag är ju fortfarande alldeles överväldigad av biblioteket här och att jag kan låna vanliga böcker så jag avvaktar lite med e-böckerna men för barnen är det perfekt. Jag slutade läsa översatta böcker på svenska för säkert 15-20 år sedan (efter någon värdelös översättning) så det är egentligen bara svenska författare som jag letar efter på svenska.

      1. Samma sak, värdelösa översättningar ibland! Ja, om det inte är skrivet på ett språk jag inte förstår. Men det finns många böcker på engelska på bibblan med. Och jag älskar ju min eboksläsare (inte en surfplatta eller likande alltså), smidigheten att bara kunna slänga ned den i handväskan.

Kommentera

