Veckomeny och meal prep

Jag tänker alltid att jag ska göra en veckomeny och följa den för att vara förberedd, minska matsvinn och vara allmänt organiserad. Även om jag inte skriver ned exakt vad vi ska äta så har jag ofta någon slags plan – typ köttfärs på måndag, veggo på tisdag, pizza på onsdag och så kyckling nån dag där…Jag brukar vara rätt bra på att improvisera runt mat om jag bara har någon slags grund.  Jag gillar ju att tänka på mat, kolla nya recept och få inspiration men ibland tar det upp lite för mycket av min tid, speciellt när jag även försöker packa hyfsat nyttiga luncher till mina barn. Därför bestämde jag mig i söndags kväll för att ägna måndagen åt att fixa nästan allt så jag inte behöver lägga så mycket mer kraft på mat den här veckan.

Jag började med att fixa menyer – både middagar och barns luncher. Skrev shoppinglista och gick till Trader Joe’s för första shoppingrundan – av någon anledning går det aldrig att hitta allt man vill på bara en affär här i USA… Hem och lassa av första omgången. Vidare till bfresh, lite dyrare affär än Trader Joe’s men med ett stort utbud av grönsaker och mycket saker som man kan köpa på lösvikt (jag köpte t ex ris, röda linser och kikärtor).

img_2869
På Trader Joe’s får man, förutom att fylla sitt dagsbehov av hipsters och sjunga med i deras trallvänliga spellistor, lära sig mer om produkterna man handlar!

Efter att ha hämtat barnen och fått i dem mellanmål började jag preppandet. Fick hjälp av Ella att fixa en Cottage Pie (Shepard’s Pie men med köttfärs) till gårdagens middag, gjorde en dubbel sats av tomat- och linssoppa (dagens middag + en middag i frysen), kycklingschnitzel till fredag och två pizzor som frusits in i bitar för barnens lunchlådor. På onsdag blir det ostfylld ravioli som jag bara behöver koka och fixa en sås till och på torsdag räknar jag med att det blir omelett och rester. Återstår bara lite tillbehörsfix, samt grönsaks-/salladshackande och det brukar barnen gilla att göra. Barnen kommer utöver pizza att få pastasallad, sandwich och förhoppningsvis rester av raviolin. Känner mig väldigt nöjd!

Hur gör ni andra? Veckomenyer, matkassar, går efter dagsformen, Gorby-piroger i micron (been there, done that)??

 

10 thoughts on “Veckomeny och meal prep

  1. Gillade den där förpackningen!

    Här är det just nu tömma frysen eftersom jag har noll energi till något just nu. Jäklans halsfluss!
    Annars brukar det vara dag för dag vilket jag inte alls gillar. Men herrarna i det här hushållet är rätt hopplösa (nä, det vill jag inte ha, gillar inte, inte idag, inte sugen på det, vad ska vi äta, har vi INGET annat? -i korus eller kanon).

    Och vad duktig du har varit!!!

    1. Man blir ju onekligen lite glad av potatisar som gillar strandpromenader!

      Fy, halsfluss är inte kul, krya på dig! Och låt de hopplösa personerna skriva ihop en veckomeny själva med mat som de vill äta. Det kanske får dem att inse hur kräsna de är om inget annat..

      1. Innan vi flyttade till Spanien körde vi faktiskt var tredje dag att komma på mat. Jag hade dock veto eftersom det var jag som skulle laga den samt att vi kan ju inte äta pannkakor och korv var tredje dag. Det funkade bra! Men när jag tog upp det för ett tag sedan så fanns inget intresse.

        Jag har även satt mattidningar i händerna på dem och sagt bestäm! men det gick inte heller. Nä, nu ska jag sluta klaga. 😀

        Du är duktig, du!

        1. Du får laga vad du vill helt enkelt, är de tillräckligt hungriga kommer de nog att äta! Tough love liksom. 🙂

          Och ja, jag är jätteduktig! Så duktig att när grannen frågade om jag ville ha en öl vid 6-tiden idag så kunde jag sitta kvar och snacka och inte behöva skynda in och förbereda middagen!

  2. Jag kör med veckomenyer sedan nâgra âr tillbaka. Det är verkligen skönt att veta att alla ingredienser finns hemma, inget slöseri. Fast ibland tycker jag att det känns trögt att hitta pâ vad man ska äta. Pâ ett av gruppboende där jag jobbar kör vi ocksâ med veckomenyer. Fast där är det ganska komplicerat eftersom brukare nr 1 är vegetarian, brukare n 2 är diabetiker och behöver äta mer protein pga av dialys, brukare nr 3 är muslim och äter inte griskött och är just nu inne i en fas dâ hon bara fâr i sig vitkökssniglar, pasta, ris och sockrade pocorn.

    1. Jag är ju egentligen en som gillar att improvisera men det börjar ta upp för mycket tid så jag ska försöka hålla mig mer till veckomenyer. Gruppboendet låter ju värre än att ha småbarn – svårt att få ihop de där viljorna!

  3. Jag lagar inte mat, det gör maken. Han har dock tappat lusten och vi är dåliga på att planera så det blir dag för dag. Inte bra.

    1. Jag lagar den mesta maten här hemma och jag kan känna den där bristen på lust också, brukar ge upp på helgerna och låta maken ta ansvar då. Det är just när jag tappar lusten som jag behöver planera lite mer för att inte stå där framför kylskåpet och slita mitt hår!

  4. Jag måste visserligen bara laga mat till mig själv och älskar att äta fil på kvällen, men det ska ändå vara matlåda och ibland på kvällen. Eftersom jag alltid gör storkök tycker jag att min mat aldrig tar slut! I frysen finns det alltid flera olika sorters matlådor att välja mellan och jag lagar ”aldrig” mat känns det som. Men som sagt, mina förutsättningar är helt annorlunda 🙂

    1. Men åh, det är ju drömmen! Jag känner mig ju så nöjd när jag ser frysen/kylen fylld med tillagad mat att jag blir lite sur när någon äter av det. Jag var värdelös på att laga mat när jag bodde själv, tyckte det var så trist att bara laga till mig själv så det blev mest mackor (och så de där Gorby-pirogerna då…).

Kommentera

