Gott Nytt År!

Även fast det mesta handlar om Halloween och pumpor i USA i oktober så finns det ju annat att fira också. I söndags var det nyårsafton enligt den judiska kalendern och eftersom det bor ett stort antal judar i Brookline så har skolorna ledigt på måndagen (som med alla judiska högtider så börjar de vid solnedgång och pågår till nästa solnedgång). Vi och våra närmsta grannar, som också är israeler, bestämde oss för att ordna ett litet firande för resten av grannarna.

Temat för det judiska nyåret är honung och äpplen och man inleder med att äta äppelbitar som man doppat i honung och önskar varandra ett gott, sött år! Det finns så klart en massa symbolik för äpplena men jag tror att det helt enkelt beror på att äpplen är en höstfrukt som fanns lättillgänglig.. Man äter även granatäpplen med hopp om att våra goda handlingar under det nya året ska bli lika många som kärnorna i granatäpplet. Här insåg jag att jag saknar de israeliska granatäpplena då de vi hade, förutom att de kostar $2-3 styck, var riktigt sura. Vi som brukade fylla upp en IKEA-påse med saftiga, söta granatäpplen gratis på svärfars kibbutz…

Jag hade bakat en honungskaka som blev riktigt god (hemligheten var Santa Marias pepparkakskryddor direktimporterade från Sverige!). Det fanns även äppelpaj, äpplemuffins, och challa med äpplen i som en annan granne hade bakat. Alla (av de som kom iaf) verkade uppskatta initiativet och det kändes som att vi hade gjort tillräckligt firande för att sedan kunna gå in och äta omelett till middag…

img_6509img_6513

9 thoughts on “Gott Nytt År!

  1. Det är så oerhört intressant att höra om allt! Oavsett vad man tycker om religioner så är det väldigt intressant och särskilt att höra om ursprungen Ofta finns det ju trots allt i historien en reell orsak till vissa seder som I DAG låter helt hysteriskt knasiga.

    Har du konverterat till judendomen också? Eller förlåt, är det kanske något man inte frågar om?

    Jag är totalt fördomslös vad gäller det, jag är bara helt och totalt nyfiken!

    1. Fråga på bara! Nä, jag är fortfarande samma kristna ateist som innan jag träffade min judiske ateistiske man (han skulle säkert föredra någon mer komplicerad, metafysisk beskrivning av sin brist på tro…). För att en konvertering ska räknas i Israel måste den vara ortodox och tar ca ett år då man ska leva mer eller mindre ortodoxt och det var jag inte redo för.

        1. Ja, jag vet inte om det kanske passar bättre på mig med. Jag tror inte på gud eller någon högre makt men jag kan ju inte bevisa något…

  2. Ja just det ja, Rosh Hashanah!! Gott Nytt År!! Vet ju att det var i måndags, ja! Det låter som en trevlig högtid.
    Intressant att få ta de av det hela. Tack!!
    Ville också fråga om du konverterat, men nu fick jag veta i kommentaren ovan.
    Hur gör ni med julen? Firar ni den? Firar ni både Hannukkah och jul kanske?
    Tror jag också kvalar in under kristen agnostiker.

    1. Vi firar alla högtider! Ärligt talat, jag har varit ganska dålig på att uppehålla alla svenska/kristna traditioner men julen har jag hållit benhårt på. Det har varit fullt julbord men sill, lax, julskinka, Jansson osv med familj och vänner, Vi har också tittat på Luciatåget i Svenska kyrkan i Jerusalem nästan varje år. Och Hannukkah firas också, adventsljusstaken och chanukkian får samsas om utrymmet!

  3. I år är det extra roligt då julafton och första kvällen av channukka infaller samtidigt. I vår blandfamilj firar vi christmukka 🙂

    1. Åh, det visste jag inte. Jag har en känsla av att vi kommer fokusera mer på jul det här året. Iaf tänker jag det!! Men någon channukkia kommer nog att tändas iaf. 🙂

Kommentera

