Föräldramöten

Igår morse var det Öppet Hus för första klass i barnens skola. I och med att skolan håller till i en temporär byggnad pga renovering så har kontakten med lärarna och andra föräldrar minskat markant sedan förra året. Anledningen till den minskade kontakten är att man är i ett flervåningshus där varje årskurs har ett eget våningsplan och med bara två trapphus och tre hissar så funkar det inte logistiskt att lämna av sina barn vid deras klassrum utan de lämnas av vid entrén. Dessutom är det ju alltid trevligt att kunna få se och höra lite mer av vad mina barn gör på dagarna.

Först fick vi lite genomgång av rektorerna och PTO (Hem&Skola typ) och sedan fick vi gå till respektive klassrum för att få träffa klassföreståndaren. Där fick vi lära oss mer om hur barnens dagar ser ut. Hur de har block med matte och läs-/skrivförståelse där de jobbar i små grupper i enlighet med vad de behöver träna på. I Eitans klass är de 19 elever och två lärare (en klassföreståndare och en hjälplärare, i deras fall en lärarstudent som är på lång praktik). En gång i veckan kommer dessutom en speciallärare i matte resp läs-/skrivförståelse och jobbar med dem. Tre gånger i veckan har de 20 minuter spanska, två gånger gympa och musik och en gång i veckan bild. Eitan har dock trumlektion istället för spanska en gång i veckan, en liten specialaktivitet eftersom det här med spanskan har blivit lite för mycket för honom.

En intressant sak som klassföreståndaren berättade var att alla lärare för första klass i skolan hade beslutat att inte ge läxor i år. Enligt henne så visar modern forskning att läxor inte leder till bättre resultat i framtiden. Ettans mål är enligt lärarnas synsätt till för att få barnen att tycka om att gå i skolan, lära sig rutiner och att hantera samspelet i klassrummet och utveckla sociala färdigheter som hjälper dem i framtiden. Däremot uppmanas vi föräldrar att ta vara på tiden hemma med att sitta ned till middag tillsammans och prata om dagen, läsa tillsammans eller bara låta barnen leka och använda sin fantasi. Jag tycker att det känns jättebra då jag märker att Eitan är rätt slut på eftermiddagarna och behöver leka. Ganska ofta sitter han och ritar saker de pratat om i skolan så han bearbetar dagen på sitt sätt.

I Ellas klass har de läxa mån-tor och på föräldramötet i hennes klass fick vi veta att den ska ta runt 20 min att göra (och att vi ska kontakta läraren om det börjar bli för mycket).  Inga läxor på helger och lov. Ellas lärare lade också vikt vid att det var ett sätt att lära barnen att ta ansvar – de kan inte skylla på att mamma har glömt att lägga tillbaka läxfoldern i väskan, det är elevernas ansvar!

Imorse var det slutligen Öppet hus för ELL-programmet, English Language Learner. Varje skola i distriktet har ett specialspråk, vår skola har hebreiska och på andra skolor är det japanska, koreanska, kinesiska, spanska och ryska. I vår skola har ca 40% av eleverna ett annat språk än engelska som modersmål och ca 10% av barnen i skoldistriktet går ett ELL-program. Ella och Eitan har dagliga speciallektioner i engelska via det här programmet.

Gemensamt för alla dessa möten är hur de fokuserar på hur viktigt det är med läsning. Läsa högt för barnen, läsa tillsammans, eller att barnen läser själva. Minst tjugo minuter om dagen, gärna mer, för att få in en läsrutin. En skola helt i mitt tycke!

4 reaktioner till “Föräldramöten

  1. Sonen gick fram till trean utan läxor i stort sett. Sedan började en ny lärare när han började fyran och det bara exploderade! Både barn och föräldrar satt med snurrande huvuden, kändes det som.

    Barnen i de spanska samt engelska skolorna här har väldigt mycket mer läxor än i i Sverige eller i vår svenska skola i Spanien. De går å andra sidan en timma kortare per dag i skolan, mer lämnas kvar till hemarbete, tror jag.

    Personligen tror jag på ett mellanting. Vissa saker funderar bra att lära sig i skolan medan andra saker måste nötas in och där behövs hemarbetet. Språk och glosor är ju saker som behöver tränas in.

    Det kommer nya rön hela tiden. Just nu har vi diskussioner i klassen huruvida de ska få lyssna på musik i sina lurar medan de tränar matematik. Jag är oerhört skeptisk till detta. Ungarna gillar det och jag förstår det! Men är de sig det som de ska, får de bra studieresultat?

    Jag har inte fått svar på det än.

    1. ”Vissa saker funderar bra…” ska ju vara ”Vissa saker fungerar bra…” och ”Men är de sig det som de ska…” ska så klart vara ”Men lär de sig det som de ska …”.

      1. Hatar att man inte kan redigera sina kommentarer på de flesta bloggar, jag blir själv jättefrustrerad när jag inser att det smugit sig in något fel… Sorry!

    2. Jag tycker att det är bra att det inte fokuseras så mycket på läxor i ettan. Det är tillräckligt stort för barnen att ha börjat skolan. Här är klasserna dessutom små och det finns gott om extraresurser så jag tror att det räcker väl med den tid de tillbringar i skolan för att lära sig det som behövs för första klass. När Ella gick i första klass i Israel var de 32 barn på en lärare, har jag för mig.

      Men det där med musik i hörlurarna är svårt. Min direkta reaktion är att det inte låter bra men sedan insåg jag att jag nästan alltid, när jag jobbade i kontorslandskap, satt med hörlurar på för att kunna koncentrera mig bättre. Gjorde jag rutingrejor hade jag musik på, om jag verkligen behövde koncentrera mig var det tyst och då fungerade de mer för att förhindra kollegor att störa om det inte var absolut nödvändigt. Som sagt var, svårt. Berätta vad de kommer fram till!

Lämna ett svar till Emma, Sol som sol? Avbryt svar