Goda grannar

Ordningen är återställd och efter åtta dagar är maken tillbaka hemma. Han var klart efterlängtad. Jag gick igenom ganska många känslolägen – första dagarna var det ganska skönt att vara själv (ett par timmar på kvällen efter att barnen somnat alltså), sedan var jag less och irriterad på att han inte var här och till slut var det bara ren och skär saknad. Värst var nog när jag hade drömt att jag hade ett förhållande med Sean Penn, skrämmande på så många sätt! 🙂 Men nu är allt som det ska vara igen.

När man plötsligt är själv med barnen och inte har någon familj i närheten som kan hjälpa till så är det rätt skönt att ha goda grannar. För ca 3 månader flyttade en israelisk familj in vägg-i-vägg med oss och från första början så har vi haft en jättebra relation med dem. De har två barn som är lite yngre än våra, mellan Eitan och deras son är bara ett halvårs skillnad och deras 3,5-åriga dotter har Ella som sin stora idol och Ella tycker att det är rätt roligt att få vara ”storasyster”.

Barnen känner sig som hemma hos varandra och går i stort sett fritt mellan lägenheterna. I förrgår bjöds vi in på middag till dem. Igår bakade jag pizza till allihop. Idag åkte jag och mamman och storhandlade mat tillsammans, deras son var här i 2 timmar efter skolan medan mamman och dottern var iväg på någon aktivitet och sedan var alla barnen inne hos grannarna medan jag fick tid att laga mat i fred. Att gå över för att låna någon matvara som saknas är mer regel än undantag. Precis en sådan relation som är guld värd när man bor långt ifrån sitt gamla sociala nätverk.

2 thoughts on “Goda grannar

  1. Himla skönt! Vi har också vänner som bor nära och vi hjälper varandra så mycket som man kan.

    Jag var ensam hemma i går två timmar och det tillhör inte vanligheten! Mannen min är nästan alltid hemma, han jobbar ju hemifrån. Kändes väldigt konstigt.

    1. Skulle bli vansinnig om maken alltid var hemma, jag har ett sånt jättebehov av att vara själv. Men att vara borta i en vecka är inte heller ok…

Kommentera

