Pulka

Efter snöstormen på lördagen vaknade vi i söndags upp till ett riktigt vinterlandskap. Kallt (-12°C), sol från klarblå himmel och gnistrande snö. Ella gav sig ut med grannkillarna redan vid niotiden medan vi andra väntade på att det skulle bli lite varmare. Vid elva bestämde vi oss för att ta oss ut till pulkabacken. Vi har en ultimat backe ca 10 minuters uppförsbacke hemifrån så efter att ha satt på oss alla kläder och lånat ihop pulkor till hela familjen promenerade vi dit.

img_7898
Ni ser, det lutar ganska bra!

Vi var inte ensamma direkt men det var inte alls så mycket folk som jag hade befarat, kylan gjorde nog sitt. Jag noterade att nästan alla föräldrar stod och tittade på men vi kastade oss på pulkorna allihop och jag vill gärna tro att vi inspirerade för ganska snart var det fullt med föräldrar i backen med (de kanske bara hade tagit en kort paus…). Det var så himla kul, maken filmade mig och Eitan när vi åkte tillsammans och man hör verkligen vilket hysteriskt, lyckligt skratt jag har.

img_7911

img_7914

img_7918
Gott om SKRATTrynkor!!
img_7928
Avslutade med lite snöänglar och kullerbyttor

Även om backen är perfekt lutad, lång och bred så finns det några träd i slutet av backen som man får hålla sig borta från. Vi klarade oss bra men jag blev vittne till två krasher när folk dundrade in i ett träd med ryggen före. En ca 12-årig tjej tappade både luften och sina glasögon men hämtade sig snabbt och jag följde henne upp till toppen och såg att hon var ok och kunde ta sig hem (hon bodde precis bredvid backen så hennes föräldrar var inte ute). Nästa krasch var en tjej i 20-årsåldern och jag stod precis så att jag såg henne dundra in i trädet, det såg riktigt läskigt ut. Hon var svimfärdig av smärtan (svanskotan, aj!) men eftersom vi bor i ett område som krylllar av läkare, även i pulkabacken, så fick hon snabbt en undersökning och ett konstaterande att hon var ok i stort.

 

10 thoughts on “Pulka

    1. Ingen video möjlig i gratisversionen av WordPress, sorry… Såg ingen med snowracer men tefat, pulka och något som mest såg ut som en surfbräda testade jag!

  1. Ja, klart att ni var ute och åkte pulka. Visst är det härligt! Här där jag bor har vi en nedförsbacke precis utanför mig på golfbanan. Där åkte vi mkt när K var liten, och jag blir så glad då jag hör glada barn åka där.
    INTE kul med dem som dundrade in i träden. LÄSKIGT. USCH!
    Ja, det kan verkligen ske olyckor.
    Nu ska det, iaf här, bli milt igen. TRIST!
    Men jag hoppas att det snart kommer en STOR snödrabbning (den får gärna komma lagom till Trumps installation, haha).
    Du ser SÅ lycklig ut på bilden, så kände jag mig också 🙂

    1. Ja det var verkligen en perfekt pulkadag! Jag tror att jag hade det roligare än barnen nästan. 🙂 Ja, det var läskigt med träden, det finns en annan pulkabacke en bit bort som avslutas med en basebollplan men den är kortare och inte lika rolig tyvärr, annars hade vi nog valt den.
      Här ska det börja regna ikväll så då lär väl all snö försvinna, eller så blir det ishalka. Jag tycker att snön får vänta till ett par dagar efter installationen, inte för Trumps skull utan för the Women’s March dagen efter. Men sen får det gärna vräka ned!

      1. DEN ska jag gå på. Marschen. Som det ser ut nu blir det 10 grader och sol när han ska installeras. Typiskt. Men visst, marschen måste genomföras. Vi lär bli MÅNGA. Du ska inte komma ner?

        1. Härligt! Nä, jag tror inte att jag kommer ned, skulle vara himla kul men det är 9-10 timmar i bil enkel väg och tåg/flyg är utsålt eller svindyrt. Min granne kommer ev att köra och då finns det en liten chans att jag åker med. Annars blir det marsch här i Boston.

    1. Boksuddis minsann, spännande! Lägger till dig i bloggläsare direkt. Oh ja, snön är värd att älska. Lite avis på du verkar kunna åka skidor runt knuten i det närmaste, har anmält maken till en längdåkningslektion i slutet på januari – vad förvånad han ska bli! 🙂

  2. Lycka är att växa upp bredvid en pulkabacke med perfekt lutning eller ha en granne som hällde ut litervis med vatten pâ en mindre backe sâ att vi fick världens bästa isbana.

    1. Isbana låter ju superläskigt men jag vill minnas att vi också hade något sånt i närheten. Fast vi bodde bredvid en ICA-affär med stor parkeringsplats och lekte mest i snöhögarna som blev när de skottade.

Kommentera

