MLK Day

I måndags var det helgdag pga Martin Luther King Day och både barn och make var lediga (maken var inte helt övertygad så han var på väg till jobbet tills jag läste högt för honom från BUs hemsida att det var en av tolv dagar som BU-anställda har betald ledighet på). Vi började dagen extremt lugnt – barnen var ute och lekte på gården/tittade på TV, jag läste bok och Y smygjobbade lite hemifrån. Jag hade en plan att ta med familjen till Faneuil Hall och se på min idol, Senator Elizabeth Warren, och lite andra politiker protestera mot Republikanernas planer att dekonstruera Obamacare men fick inte någon större respons.

Istället samlade jag ihop familjen till en eftermiddagstur till Frog Pond i Boston Common för att åka skridskor. Vi åkte skridskor två gånger förra året men det var premiär för oss i år. Ella var helfokuserad och grejade det finfint. Eitan däremot såg att Ella var bättre och bröt därför ihop ganska snabbt eftersom han var ”sämst i hela världen på att åka skridskor”. Första tanken var så klart ”otacksamma unge, här har jag betalat 6 USD för att du ska få åka skridskor och så bryter du ihop för att din storasyster är bättre än dig…” men som den goda förälder jag är så bet jag ihop och hyrde en säl istället. Det är alltså ett stor plastsäl med handtag som man styr framför sig för att kunna hålla balansen lite lättare. Väl investerade 10 USD. Plötsligt var han kung istället och körde okontrollerat runt banan i högsta fart medan jag kom åkandes efter och försökte styra undan från de värsta kollisionerna. Vid skymningen tändes den färgglada trädbelysningen och vi åt varmkorv bredvid rinken. Och just då kändes det så himla fint men i ärlighetens namn får jag erkänna att det här med att åka skridskor är rätt trist faktiskt, precis som jag tyckte när vi åkte på skolgympan i högstadiet. Jag vet fortfarande inte hur man stannar på annat sätt än att köra rätt in i sargen. Nä, tacka vet jag att titta på hockey.

img_7981
Eitan och attacksälen

img_7984

img_7987

img_7995

img_8003

Igår fick jag en tillsägelse från min son att vi minsann inte hade firat Martin Luther King. Jag försökte förklara för honom att det är något vi ska göra varje dag genom att behandla alla människor lika, oavsett hudfärg men han var inte övertygad. Istället fick jag sätta mig med honom och göra en  ”bok” om MLK, dvs jag fick skriva namnet och sedan skötte Eitan resten. Så här fint blev det:

img_8013

img_8016

6 thoughts on “MLK Day

  1. Mysiga bilder! SÅ härligt med skridskoåkning.
    Så fint att din man var ledig på MLKJ dagen.
    BU, där har jag varit. Karolina sökte in på deras dramaskola. Hon kom inte in. MEN hennes kompis går på dramalinjen där, sista året. Tror att han verkligen gillat de här åren i Boston. Men nu är han redo att prova sina vingar som skådis. Spännande.
    Gillar BU. Gillade visningen vi hade där. Audition till BU gjordes dock i NYC, så vi var aldrig i Boston för att göra just den.
    Gillar också Elizabeth W. Har alltid gjort.
    Sker det ngn marsch i Boston på lördag? Alltså ngn dottermarsch till stormmarschen här i DC?

    1. Jag gillar också BU, fast det är enormt stort, ca 40.000 som studerar och jobbar där. Intressant att de har auditions på andra ställen, det är klart det skulle bli vansinnigt dyrt om man vore tvungen att åka till varje skola för att göra auditions. Det är ju inte en helt vanlig ansökan.
      Ja, det är en marsch i Boston också. Jag tror att vi kommer att gå men vi firar ett år i USA på lördag också så eventuellt kommer vi att hitta på något annat hela familjen. Får se.

    1. Jag har faktiskt aldrig provat långfärdsskridskor men kan tänka mig att det är en helt annan sak än att åka runt på en rink i hyrda grillor. Någon gång får jag väl se till att prova det också.

Kommentera

