Dinosaurietårtan

Min son fyllde 4 i början på april och på lördagen efter födelsedagen ställde vi till med kalas. Eitan har sällan stora önskemål men han bad uttryckligen om en dinosaurietårta. Och vill Eitan ha det till sin födelsedag så blir det så. En sak är säker – han är inte det första barnet som har bett om en dinosaurietårta till sin födelsedag. Internet kryllar av instruktioner för hur man gör.

Jag valde en tårta som krävde två stycken sockerkakor till botten och här vet jag inte om jag ska skämmas eller vara väldigt stolt över mig själv – för första gången i mitt liv köpte jag en färdigmix. Sån som man bara tillsätter ägg och vatten. Så simpelt, snabbt och slött. Jag lutar mest åt att vara stolt – varför göra livet mer komplicerat än vad det redan är liksom.

IMG_0490

Bottnarna bakade jag två dagar före kalaset och slängde in dem i frysen för att de skulle smula mindre när de skars upp. Kvällen innan tog jag ut dem ur frysen, skar upp dem enligt mall och monterade ihop dem. Efter att ha spacklat tårtar kavlade jag ut ett sjok av grön sockerpasta och täckte kakan med. Jag tillverkade piggar som skulle sitta på ryggen och som jag sedan satte fast på morgonen innan kalaset. Självklar var jag inte supernöjd med slutresultatet och funderade på hur jag skulle ha gjort istället men det är väl ingen överdrift om jag säger att tårtan var en succé. Resten av kalaset skriver jag om senare.

IMG_0707

2 thoughts on “Dinosaurietårtan

Kommentera

