Yom Kippur

I vanlig ordning tillbringade vi Yom Kippur på svärfars kibbutz. Jag ifrågasatte det ett tag innan eftersom jag tyckte att det kunde vara kul för barnen att se Yom Kippur i stan, hur vägarna är tömda på bilar och tas över av cyklister. För det är en sak som bara sker i Israel och vem vet när de kommer att få se det nästa gång. Men Y hävdade att de skulle tycka att det var häftigt i max 30 minuter och vad skulle vi göra sen? Och det hade han ju rätt i så vi tog tältet och barnens cyklar och åkte söderut strax efter 4 på fredag eftermiddag. Då var vägarna redan nästan tomma. Kl 18.01 inleddes Yom Kippur och man vill helst ha en timme till godo så att man inte befinner sig ute på vägarna när timmen är slagen.

Fastan lyste med sin frånvaro i vårt hus, och på större delen av kibbutzen misstänker jag . Vi åt gott, kollade på film, sov i tält, plockade granatäpplen och byggde sukkah (lövhydda, till den kommande lövhyddohögtiden). Barnen känner sig alltid totalt avslappnade på kibbutzen, så pass att när Eitan vaknade vid 6-tiden travade han resolut från tältet in i huset och kröp ned mellan farfar och hans fru för att värma sig lite. När han hade värmt upp sig beordrade han fram frukost, därefter tandborstning )sånt händer aldrig hemma) och sedan en promenad för att kolla på kossorna. När det återigen lyste tre stjärnor på himmelen var Yom Kippur över och vi åkte hem utvilade och med bilen fullpackad med granatäpplen.

IMG_3449
Här snackar vi vattenspridare!
IMG_3437
Helluuu!
IMG_3424
Torkad växtlighet efter en lång, het sommar.
IMG_3421
Chatzavim – en typisk symbol för hösten i Israel

IMG_3418

IMG_3414
Farfar och Eitan fyller IKEA-kassen med granatäpplen

IMG_3413

IMG_3412

IMG_3459
Eitan har somnat, som vanligt
IMG_3456
Bomullsfält

4 reaktioner till “Yom Kippur

  1. Gör att jag längtar till ”min” kibbutz! Synd att min make inte är kibbutznik utan en riktig kapitalist;-)!

    1. Haha, min man är ju kibbutznik i själ, hjärta och politisk inställning men de där åren i barnhuset förstörde hans tro på kibbutzen för evigt (även om det inte finns längre på kibbutzerna). Vilken kibbutz var det som du var på?

  2. Ashdot Yaacov Meuchad, 2 km söder om Kinneret. Jag var där i tre omgångar 86-88. Vi har en kompis i Eskilstuna som också är kibbutznik men som också är väldigt anti, mycket pga åren i barnhusen…För några år sedan fanns de kvar i en kibbutz. Vi känner en halvsvensk familj i Kfar Masaryk. Deras två äldsta barn var i barnhus som små, den svenska mamman tyckte det var toppen… Jag är kibbutznik i hjärtat, Shlomy helt tvärtom och efter detta val i Sverige får jag mycket sarkastiska kommentarer vid matbordet…;-)!

    1. Lustigt, Yarden är född och uppvuxen i Beit Zera, på andra sidan vägen… De bodde nog fortfarande där när du var på kibbutzen. Y’s syster älskade barnhuset medan Y hade mardrömmar varenda natt i ett par år. Hans pappa brukade lägga in en madrass bredvid honom och sova där. Hade väl varit lite lättare om han hade kunnat få sova hemma hos föräldrarna?

Lämna en kommentar