Thanksgiving

Det är så många ”första” för oss i år. I veckan var det dags för vår första Thanksgiving. I skolan har Eitan tillverkat diverse konstverk som visar vad han är tacksam över på löpande band. Ella vet allt om pilgrimmerna, Mayflower och att man måste lägga fiskar på majsplantorna för att de ska överleva (I know, inte saker som jag lärde mig i trean direkt).

img_7431
Living on the edge. Ett par vilda kalkoner promenerar förbi utanför vårt hus dagen innan Thanksgiving. De överlevde, idag såg jag fyra stycken.
img_7456
Saker min son är tacksam över. Jag är rätt tacksam över honom.

Mitt jobb var så klart att fixa en Thanksgiving middag med allt vad det innebär. Man har ju sett och läst en del om Thanksgiving i sina dar.  Hur svårt kan det vara? Inte lätt visade det sig. Jag Pinterestade så klart för hitta alla recept. En återkommande sak var planeringslistorna, man måste tydligen tänka igenom det här med Thanksgiving en del. T ex ska man inte försöka att köpa en kalkon kvällen innan. De enda som finns kvar är ekologiskt uppvuxna, troligen handmatade, kalkoner som kostar 60USD. Men, helstekt kyckling är ju ändå mycket godare. Dessutom kan det vara bra att veta att alla affärer är stängda på Thanksgiving day så allt som behövs måste vara handlat kvällen innan.

Egentligen spelade det ju inte så stor roll, det var ju bara vi, min svärfar och fru som skulle äta. Och så en colombiansk kollega till maken som bjöds in eftersom han annars skulle vara själv. Nu visade det sig att det var hans sjunde Thanksgiving i USA men han var snäll och trevlig och hävdade att han ändå hade ätit tills han förbannade sig själv i slutet av kvällen. Jag fick tillbringa en hel dag i köket medan familjen höll sig undan och det är faktiskt en roll som jag verkligen gillar. Högst otippat glömde jag att fota under middagen men jag lovar att det fanns helstekt kalkon kyckling, gravy och cranberry sauce, det fanns potatismos med obscena mängder ost i, brysselkål med bakon, butternut squash soup och pumpkin pie. Vi hade en jättetrevlig middag och alla berättade vi om vad vi var tacksamma för. Vi nämnde knappt Trump, däremot diskuterade vi ganska mycket om Colombias fredsplan.  Nästa år tänker jag dock försöka bjuda in mig till en riktig amerikansk Thanksgiving så jag kan jämföra med min.

4 thoughts on “Thanksgiving

  1. Hua, kalkoner som knatar runt på gatan. Det är ju inte direkt några små fåglar, det där! Gott är det men även om man köper sig en liten har man mat så det kommer ut ur öronen. Och det är ändå fyllningen och såsen som är godast. Fast det är klart, ingen kalkon – ingen god sås eller fyllning.

    Tittade på din sons noteringar över vad han är tacksam över. Familj och hem är ju härligt att där står. Och sedan då barn av idag: ipad. Vad 17! Hoppas att det inte är uppifrån och ned utan från vänster till höger. Hade det varit min son hade det stått platta, PS4 och dator. Man får lite lust att drämma plattan i skallen. 🙂 Vad står det dock på mittfjädern på höger sida?

    1. Alltså, stuffing är ju en rätt i sig, tydligen behöver man ingen kalkon för det har jag förstått. Jag fyllde iaf upp kycklingarna med godsaker (ris, russin, solrosfrön, kryddor…) och såsen köpte jag färdig i en burk…

      Ja, den där jädra iPad:ed borde kastas ut. Å andra sidan hade sonen häromdagen byggt ett hus svenska flaggans färger i Minecraft till mig så att jag kan få bo nära honom så lite fin är han ändå! På mittfjädern ska det stå ”my writing” och det kommer han tacksamt nog att få öva lite mer på framöver! 🙂

  2. Under några år lagade jag thanksgivinginspirerad mat för att jag tyckte maten verkade god och det är en fin högtid. Även på juldagen åt vi tidigare kalkon, tranbär, brysselkål etc. Jag funderar nu på vegetarisk julmat…

    Amerikanska högtider har ändå ett fint ”Disneyfilm”-filter över sig känner jag… Känns som jag tittade på väldigt mycket amerikansk tv när jag växte upp.

    Hur trivs barnen nu?
    Blir det amerikansk julfirande?

    1. Ja, jag vet inte hur många amerikanska filmer/serier man sett där de ska fira Thanksgiving. Den mat jag lagade var god och jag fortsätter gärna med firandet för det är, som du säger, en fin högtid. Alla firar det eftersom det inte är någon religiös högtid. Men det slår inte jul enligt mig.

      Barnen har acklimatiserat sig bra och verkar trivas bra (inga klagomål på att de vill flytta till Israel för närvarande. De har kompisar och aktiviteter och språket flyter på. Julfirandet blir (självklart) svenskt på julafton med allt som hör till.

Kommentera

